Vidrig körlärare

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Gäst

Vidrig körlärare

Inläggav Gäst » 28 mar 2015 13:46

Hej alla!
har en rent ut sagt vidrig körlärare, hon är elak (säger typ, att jag är seg och dålig förare, att alla inte är menta att köra en bil), är hånfull, skäller på mig när jag gör fel osv (vilken vuxen människa SKÄLLER på en annan vuxen liksom). Körskolan är väldigt liten, så det är bara hon o chefen. Hursom, jag har kört bil i två år innan, så kan regler osv. Tillslut fick jag "köra upp" för chefen som tyckte jag skulle öva på parkering och titta i speglarna(spegel, döda vinkeln, pilen, filen), annars var jag klar o redo!! Blev så glad, och han bokade uppkörning och teori en månad i förväg. Samtidigt gick min körlärare på semester i en vecka. Körde den veckan flera gånger med min "privata" lärare hemma, som tyckte jag fick in parkeringen samt lärde mig att hålla koll på speglarna och döda vinkeln!
Hade en lektion med min lärare (dvs 3 v till uppkörning) och hon blir helt chockad när jag säger att de bokat uppkörning. (hon har alltså sagt till chefen att jag var redo att köra upp för honom!) Att jag minsann inte ALLS är redo, att jag behöver minst 10 lektioner till för jag är långsam, ouppmärksam, slarvig... Och hon säger det verkligen som att jag är en dålig människa, inte bara att jag behöver öva mer. Jag säger, vad ska vi öva mer på då? då kan hon inte ens säga vad, utan bara att jag är ovan och slarvig.
Sedan har körskolan fullbokat och nu i veckan, 2 v till uppkörning, händer precis samma sak. Hon blir såhär :( :shock: :? när jag säger att de bokat uppkörning, och börjar igen med exakt samma "du är verkligen inte AAAALLLSS redo, du slarvar hela tiden, du känns osäker och ovan och kör ryckigt!" men det är väl klart jag gör det när hon säger sådana saker? blir skiträdd och nervig. Försöker sätta henne på plats så att hon verkligen kan säga vad exakt jag behöver öva på, men då svarar hon jättesvävande att jag inte kan bilen. VA? Har kört regelbundet i två år, får aldrig motorstopp, kör lugnt och fokuserat, tvekar inte och läser av skyltar mm.

Nu har jag uppkörning 8 april, och hon ska följa med dit. Vill verkligen inte detta, då hon säkerligen kommer sitta och klaga på min körning, säga att jag ej kan mm. och så ska jag betala 2500 bara för det, för att bli osäker, ryckig, rädd, och antagligen ej kmr klara uppkörningen endast pga jag är så psykiskt nedbruten. Jag vill byta lärare, men grejen är att jag kan ej byta till någon annan på skolan för det är bara hon. då måste jag byta skola, och det är uppkörning SÅ SNART.

någon som har tips? hjälp? allt är guld värt! tack!

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Vidrig körlärare

Inläggav Gäst » 28 mar 2015 13:57

t ex, vi har aldrig kört i området där jag ska köra upp (farsta!), och jag frågade om vi inte kunde det innan, sa hon tja.. om du vill... visst.. Som in det inte vore en skitbra ide? har kompisar som fått öva jättemycket innan i området liksom!

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Vidrig körlärare

Inläggav Gäst » 28 mar 2015 14:33

Det finns många märkliga lärare! Naturligtvis skall hon låta dig köra i de områden DU vill! Det höjer ju ditt självförtroende!. Jag brukade fråga eleverna,om det fanns något de ville öva på.! Och det fanns ofta något,även om jag ansåg,att de kunde detta. Men det handlade om psykologi!. Och jag körde alltid FÖRE provet om det fanns tid!. Det kunde räcka med några minuter. Att få känna att det fungerade!. Det är ytterst det som det handlar om!.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Vidrig körlärare

Inläggav Gäst » 28 mar 2015 14:37

Samarbetet mellan din lärare och chefen förefaller inte vara det bästa!. Hur ser provstatistiken ut på den skolan?.Hur mycket parkering har du övat? En del skolor övar knappt detta alls!. Och speglarna,har din lärare påpekat detta tidigare?. Vissa lärare säger knappast något förrän EFTER körlektionen!

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Vidrig körlärare

Inläggav Gäst » 28 mar 2015 14:46

tack för svaren!
nej, vi har ej något bra samarbete, detta kan även mina föräldrar vittna om då jag är i upplösningstillstånd efter varje lektion (är ändå 20..). Mina föräldrar tycker dock att jag ska "härda ut".

ja, statistiken för skolan är bra, den är gammal och de har bra omdömen på internet. Men jag tycker ändå att det är något som inte stämmer (kanske bara för mig). Att hon har noll koll på hur jag ligger till, att hon inte vet om (trots att jag säger de varje lektion) att jag har uppkörning snart samt det tog kanske 15 lektioner innan hon lärde sig mitt namn!

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Vidrig körlärare

Inläggav Gäst » 28 mar 2015 16:54

Nu är egentligen statistiken ett trubbigt instrument!. Den säger inte allt. I synnerhet kanske som det tydligen är en gammal skola!. Hon verkar ju inte särskilt engagerad,eftersom det tog lång tid att lära sig ditt namn! Kanske har du ett krångligt namn? T ex ett polskt med en massa "konstiga" bokstäver!. Något säger mig,att hon är tämligen "gammal"?. Låter hon dig bara köra hela lektionen,eller stannar ni och t ex går igenom saker för att eventuellt köra om momentet igen?. Frågar hon om du har förstått eller har något att fråga om när ni kör?.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Vidrig körlärare

Inläggav Gäst » 28 mar 2015 17:29

hehe, nej jag heter Amanda, så borde ej vara svårt att varken uttala eller lära sig! dessutom borde hon "känna" mig, vi spenderar ändå en-två timmar i veckan tillsammans!
nej, hon är ca 35-40 år. Hon frågar efter lektionen om det gick bra. Varje lektion börjar med att hon frågar vad vi gjorde sist. Jag måste berätta för henne, och så säger hon typ "men då tycker jag vi kör till t ex hökarängen, där har vi aldrig kört!" och då säger jag "jo.. typ tre gånger" och hon ba, jaså!

tycker det känns oseriöst nu, men min uppkörning är så snart! vill ej ha henne med där...

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Vidrig körlärare

Inläggav Gäst » 28 mar 2015 19:18

Innebär det då,att ni kör hela lektionen utan att t ex parkera och gå igenom något? Eller kör ni hela lektionen non stop och hon går igenom efteråt?.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Vidrig körlärare

Inläggav Gäst » 29 mar 2015 09:55

hon frågar mig vad jag vill göra, jag säger parkera för det känner jag mig lite osäker på (känner mig säker på resten liksom), och så gör vi det, hon frågar samma sak några lektioner i rad (jag svarar alltid parkering eller typ, tätbebyggda områden) sedan plötsligt en lektion säger hon typ "vi ska göra på motorvägen för det känner jag att du inte kan", och jag ba jaha... så har vi övat parkering i fem lektioner...

Och då hittar hon tusen "fel", säger att jag gör fel, är seg, har dålig uppsikt, har lärt mig kopplingen fel osv..

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Vidrig körlärare

Inläggav Gäst » 29 mar 2015 10:16

Har lärt dig kopplingen fel? Hur många lektioner har du kört utan att hon lyckats rätta till det felet?.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"