Frågor jag fick på det riktiga provet och lite tips!

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Bas J
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 feb 2015 08:58

Frågor jag fick på det riktiga provet och lite tips!

Inläggav Bas J » 17 apr 2015 09:25

Hej!

Igår gjorde jag teoriprovet för första gången och klarade det! 56 rätt. Har absolut denna sida att tacka! Jag läste lite i boken men gjorde mest frågor, frågor och mera frågor. Jag lästa aldrig klart hela boken, men tror absolut att det är bra att man gör det.

Här kommer lite frågor med halvtaskiga bild-förklaringar från mig! :D

1. (Bild på korsande väg med cyckelväg framför, och väljningspliktsmärken på marken innan cyckel-banan. Väjningspliktskylt vid korsningen.) Vilka fordon ska du lämna företräde åt?
A. Fordon från vänster
B. Fordon från höger
C. Alla fordon inklusive cyklister

2. Vad är sant om ditt avstånd till andra fordon?
A. Kort avstånd till framförvarande fordon gör det säkrare att köra om framförvarande fordon.
B. Kort avstånd till framförvarande fordon underlättar omkörning för bakomvarnade fordon.
C. Långt avstånd bidrar till säkrare omkörningar för andra fordon.

3. (Bild på väg med T-korsning längre fram. Syns en skylt att man bara får köra vänster om man kommer in på den gatan man är inne på( dvs, samma riktning som bilden är tagen i, jobbigt att förklara. Skylten innebär alltså att det är enkelriktad. (Blå skylt med vit pil till vänster)) Vart ska du placera bilen i korsningen om man ska svänga vänster?
A. Så långt åt höger som möjligt
B. Så långt åt vänster som möjligt
C. Precis till höger om vägens mittlinje.
(Syftet med frågan är att man ska fatta att det är enkelriktad och därför kan placera sig längst till vänster och inte direkt till höger om mitten)

4. (Bild på bensinpump med tre bränslen. En som heter Bensin 95, en som heter Etanol E 85 och en som heter Diesel.) Vilken av dessa tre bränslen är förnyelsebart?
A. 85
B. 95
C. Diesel

5. (Bild på gata med återvändsgrändskylt, vägen fortsätter dock för cyklister.) Får du köra in på denna gata med en bil?
A. Ja
B. Nej
C. Bara med cykel eller moped klass II.

6. Vad heter sträckan från att man upptäcker en fara tills att man börjar bromsa?
A. Bromssträckan
B. Reaktionssträckan
C. Stoppsträckan
7. En ung manlig förare kör berusad, hans kompisar säger till han så han får dåligt samvete och aldrig mer kör berusad. Vad uttsattes han för?
A. Grupptryck
B. Immitationsinlärning
C. Sannolikhetsinlärning

Övriga tankar
Det fanns nästan inga “Dumma svar” (Det inträffar en olycka, ringa Sveriges Radio eller 112, i den stilen). Ofta är det flera alternativ som låter rimliga till en början och man får tänka efter lite innan man svarar.

Jag fick inte en enda statistikfråga eller hastighetsfråga (meter per sekund) man får dock en miniräknare! Antar dock att det mest berodde på tur.

Man kan markera frågor precis som på korkort.se.

När man är klar går man till en översikt och då syns alla frågor med ett litet märke om dom är besvarade, obesvarade, markerade etc. Det är med andra ord okej att inte veta svaret, markera och bara gå vidare.

Man har 70 frågor på provet, varav 5 stycken är testfrågor som inte räknas i resultatet.

När man är klar kan man trycka på avsluta prov, den frågar om du verkligen vill avsluta och sedan får du beskedet. Sen går man och hämtar sitt leg igen och får ett papper med sig som intyg.

Säg till om ni har fler frågor eller funderingar! :)

Tackar igen folket på korkort.se!!

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Frågor jag fick på det riktiga provet och lite tips!

Inläggav Gäst » 19 apr 2015 13:59

Grattis teoriprovet!!!


Teorifrågorn på nätet är definitivt bra att göra.


Men för att klara provet (för Er övriga) problemfritt så LÄS boken!

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Frågor jag fick på det riktiga provet och lite tips!

Inläggav Gäst » 28 apr 2015 19:22

Hej skulle vilja veta svaren på fråga 1 och 3 tack för hjälpen

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Frågor jag fick på det riktiga provet och lite tips!

Inläggav Gäst » 28 apr 2015 21:16

Om jag tolkat texten rätt så är svaren: Fråga 1: C. Fråga 3: B!.

Användarvisningsbild
Micke

Re: Frågor jag fick på det riktiga provet och lite tips!

Inläggav Micke » 03 jul 2021 02:05

Gammal tråd men fråga 3 tycker jag är klurig. Hur tänker ni på den frågan?

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Frågor jag fick på det riktiga provet och lite tips!

Inläggav Gäst » 03 jul 2021 02:24

Micke skrev:
> Gammal tråd men fråga 3 tycker jag är klurig. Hur tänker ni på den frågan?

Sorry, menade så klart fråga 2!


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"