Vägra att övningsköra

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Anna

Re: Vägra att övningsköra

Inläggav Anna » 03 feb 2010 12:44

jag vill bara säga att det låter konstigt att din pappa vill inte hjälpa dig,,,,
A

Användarvisningsbild
Lena Rosen

Re: Vägra att övningsköra

Inläggav Lena Rosen » 03 feb 2010 13:06

Fråga din pappa vad anledningen är till att han inte vill hjälpa dig och posta det här så kanske vi kan ge dig några tips på hur du kan övertyga honom att hjälpa dig!

Du ska självklart ha körkort det är något alla behöver, det ökar ju även chanser till jobb etc. och bor man på landet är det ju än mer viktigt!

Mvh, Lena Rosen

Användarvisningsbild
dad79

Re: Vägra att övningsköra

Inläggav dad79 » 15 feb 2010 15:44

Hej!
Min pappa var också inte så glad att övningsköra med mig i början.
Han och jag blev JÄTTE-ovänner när vi övningskörde de första gångerna. Men med varje dag blev det bättre o bättre och nu har jag mitt körkort och min egen bil! stor tack till min pappa,,,puss o kram
Dady79

Användarvisningsbild
Don

Re: Vägra att övningsköra

Inläggav Don » 05 mar 2010 22:06

Är du ren nybörjare eller har du gått på trafikskola? Ibland blir det bråk eftersom eleven kanske ifrågasätter det pappan säger!. Precis som i vardagslivet!. Han kanske känner sig osäker,att sätta sig bredvid en nybörjare. Han är ju ingen trafikpedagog. Han VET inte hur man gör för att utbilda!. Han kanske också är rädd för att det skall hända något. Han kan ju inte bromsa,om det skulle behövas!. Men att träna grunder på en stor p-plats brukar inte vara så riskabelt. Det bästa är,att köra några lektioner på trafikskola först och LÄRA dig hur det skall gå till,så att du lär rätt från början.

Användarvisningsbild
Bingo

Re: Vägra att övningsköra

Inläggav Bingo » 19 maj 2010 10:50

naturligtvis många föräldrar är rädda att övningsköra med deras barn. De vill inte att något ska hända med dem. Min mamma ville inte alls övningsköra med mig, trotts att hon har körkort i 25 år och är en bra förare. Min pappa hade inget val, han fick göra det  Han var mycket rädd , han trodde inte att jag kan köra! Men jag visade han allt!
Kanske har du möjlighet att fråga någon annan person som kunde övningsköra med dig?
Kanske andra har några tips???

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Vägra att övningsköra

Inläggav Jocke » 19 maj 2010 16:01

Jag förstår dom,som inte vill övningsköra med sonen/dottern. Jag skulle aldrig sätta mig bredvid en nybörjare i en bil som jag inte kan bromsa!. Att någon haft körkort i 25 år och kör "bra" säger inget om förmågan att UTBILDA andra!. Detta är något helt annat. Många olyckor händer också under privat övningskörning med bl a dödsoffer som följd.
Mitt råd är,att samarbeta med en trafikskola. Kör några lektioner så att du lär in rätt från början,sedan kan du öva detta hemma. Återkom till skolan och "stäm av" och fortsätt så.
Några av problemen hemma är,att föräldrarna inte känner till hur man skall öva eller var. Inte heller vilka kraven är. Många drar sig också för att köra "svåra" saker dvs sådana som eleven behöver öva!. Men vad värre är,man vet inte vad som är svårt för en elev!. En elev kan bedöma en situation helt fel,men handledaren TROR att eleven tänker rätt!.
Så,jag kan förstå,att en del inte vill övningsköra med barnen!.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"