Teorifrågor

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
M T
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 maj 2015 19:28

Teorifrågor

Inläggav M T » 16 okt 2015 21:10

1. Vilken faktor påverkar inte bromssträckans längd vid en effektivbromsning?

and it says that the answer is "reaksionsträckan"
i can't understand how this could be the correct answer because bromssträckan = reaksionsstraäck + stoppsträck.

2. Bra mönsterdjup på däcken är viktigt för trafiksäkerheten. Vilket mönsterdjup (säkerhetsrekommendationen) bör ej understigas vid vinterväglag?

det answer says 5mm, it have a big description but it doesn't say why 5mm? according to teori book it shouldn't be less than 3mm.

Please answer.

Användarvisningsbild
Korkort_se
Site Admin
Inlägg: 74
Blev medlem: 13 jan 2010 12:44

Re: wrong question! please fix

Inläggav Korkort_se » 17 okt 2015 10:07

Hej, om du anser att någon fråga är felaktig eller otydlig så lämna feedback under aktuell fråga och visar det sig att det finns något fel återkommer våra utbildningsledare till dig. När du skriver här på forumet är det omöjligt för oss att veta exakt vilken fråga det avser! Lycka till
Med bästa hälsningar, Körkort.se

Användarvisningsbild
M T
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 maj 2015 19:28

Re: Teorifrågor

Inläggav M T » 18 okt 2015 11:33

men då hur kan jag vet att du har fixat ansvaret?
then how i will know that you have fixed the answer?

Användarvisningsbild
Miguel B
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 okt 2013 13:55

Re: Teorifrågor

Inläggav Miguel B » 19 okt 2015 16:48

13. Får mötande trafik använda körfältet i mitten för omkörning?

Om jag ska kunna svara på era frågor rätt måste man väll ändå utgå att man sitter i en bil och kör bilen, när ni lägger upp en bild så ser man bilden ur bilförarens perspektiv, då antar man att mötande trafik är den trafik som är på vänster sida av bilden. Då har de en heldragen linjen så NEJJJJ de får inte lov att köra om där absolut inte. Men på min sida av vägen är det först och främst streckade linjer så att jag får lov av att använda mig av mittlinjen för att kunna göra en omkörning när ingen mötande bil kan ses på vägen. Så där tycker jag att ni har förklarat fel i frågan och då är det lätt att skriva fel på denna frågan.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Teorifrågor

Inläggav Gäst » 25 okt 2015 13:18

Hi.

"Reaktionssträckan" is the correct answer.
"Stoppsträckan" is the distans you travel from the moment you spot something until your car is standing still. So "Stoppsträckan" = "Bromssträckan" + "reaktionssträckan".

About the tires.

The answer is correkt since it shouldn´t be less than 5mm.
The theory book refers to the law: It´s not allowed, according to the law, to have tires with less than 3mm thread depth during winter.

Hope this helps.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Teorifrågor

Inläggav Gäst » 04 nov 2015 08:32

Hej! Jag undrar hur det ser ut när man ska köra om bilar som är parkerade vid sidan av vägen måste man blinka då?

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Teorifrågor

Inläggav Gäst » 04 nov 2015 18:07

Ja, när jag körde upp med min trafiklärare så var jag tvungen att blinka. Bilen stod på höger sida
((alltså inte parkerad men väntade på något)) Så då blinkade jag väster eftersom den stod på höger sidan och sedan fortsatte köra. :D

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Teorifrågor

Inläggav Gäst » 04 nov 2015 18:24

Men är det fel att blinkar för att vara tydlig?

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Teorifrågor

Inläggav Gäst » 04 nov 2015 18:28

Men kör i sidled med de parkerade bilarna så att en bildörr kan öppnas utan problem. Men det kan uppfattas fel om man blinkar ut från en bil som står parkerad. ! :D


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"