Vilken fot ska ner?

Posta här om allt som handlar om att ta motorcykelkörkort. Tips inför manöverprovet, olika typer av körkortsbehörigheter, vad kostar det.
Användarvisningsbild
Lillebror
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 aug 2010 21:50

Vilken fot ska ner?

Inläggav Lillebror » 25 aug 2010 22:04

Halloj.

Började just öva start i backe. Känns som en bra sak att kunna nu när det närmar sig uppkörning. ;)
Nu stäldes min körstil på ända.
Jag har alltid stannat med höger fot i backen så jag lätt kan lägga i växeln när det är dax att sticka.
Fungerar inte riktigt bra när man ska stå på fotbromsen i backen. :shock:

Finns det nån regel som säger höger eller vänster?

//Lillebror

Användarvisningsbild
Håkan

Re: Vilken fot ska ner?

Inläggav Håkan » 27 aug 2010 08:40

Hej!

Du har rätt. Du har förberett genom att lägga i ettan och är nu startklar med högerfoten på bromsen och vänsterhanden på kopplingen. Du gasar lite och släpper lugnt ut kopplingen. Vid dragläget släpper du bara fotbromsen och börjar rulla uppför. Med alla hästkrafter du har under sadeln kan det inte gå åt något annat håll om du har grundgas och dragläge.

Håkan

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Vilken fot ska ner?

Inläggav Gäst » 14 sep 2012 17:02

Håkan.
Jag har bestämt för mej att ALLTID högerfoten ska vara i backen.. motorcykeln håller du still i dragläget...

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Vilken fot ska ner?

Inläggav Gäst » 29 apr 2014 16:57

Hello

Förr var det på så vis att höger fot skulle ner, nu är den grejen borta och man sätter ner lämpligaste fot.
Stannar man tex vid vägkant och där är ojämt underlag så rekommenderas att man sätter ner vänster fot!

Ciao

Användarvisningsbild
Tristan D
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 mar 2013 07:02

Re: Vilken fot ska ner?

Inläggav Tristan D » 04 jun 2014 14:22

Jag brukar faktiskt använda handbromsen, tycker att det går alldeles utmärkt...

Användarvisningsbild
Kicki E
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 jan 2014 23:53

Re: Vilken fot ska ner?

Inläggav Kicki E » 06 jul 2014 17:21

Hejsan nybörjare här, jag var ute och övningskörde och kom just till detta problemet, korsning i uppföra med lätt skymd sikt, jag gjorde som så la i ettan och stannade med båda fötterna nere och handbromsen intryckt då jag tidigare kört trike i några år så sitter den vanan i. Provade sen senare och gjorde i princip samma sak men hade bättre koll på fotbromsen innan korsningen och stannade med vänsterfot nere innan jag satte ner höger fot. Tror detta är något som kommer med erfarenhet och inte en generell regel. Rätta mig om jag har fel. :roll:


Återgå till "Motorcykelkörkort - behörighet (A, A1, A2)"