Kortare bromssträcka, bil eller MC?

Posta här om allt som handlar om att ta motorcykelkörkort. Tips inför manöverprovet, olika typer av körkortsbehörigheter, vad kostar det.
Användarvisningsbild
Burda
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 maj 2011 09:32

Kortare bromssträcka, bil eller MC?

Inläggav Burda » 31 maj 2011 08:47

Vad har egentligen kortare bromssträcka, bil eller MC? Tror jag läste någonstans här på körkort.se att bil har kortare... stämmer det verkligen? Alltså, kan inte en MC-chaffis bromsa snabbare än en bil? Vet inte men rent instinktivt känns det som om jag bromsar ruskigt bra med MC... ok, kanske inte i halt väglag men på torr väg?

Användarvisningsbild
Villy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 maj 2011 09:11

Re: Kortare bromssträcka, bil eller MC?

Inläggav Villy » 31 maj 2011 12:30

Jo, vad jag vet har faktiskt bilen kortare bromssträcka generellt sett. Kommer inte exakt ihåg motiveringen, tror det var något med att reaktionstiden blir snabbare och att bilens bromskraft inte är beroende på föraren, men generellt sett bromsar en bil in snabbare. Självklart beror det ju också på individerna, det är nog rätt troligt att Gunnar, 87, bromsar långsammare i sin gamla bil än vad en 40-årig expertförare bromsar på MC, men genomsnittsbilen bromsar trots allt snabbare än genomsnittshojen!

Användarvisningsbild
mats

Re: Kortare bromssträcka, bil eller MC?

Inläggav mats » 14 jun 2011 20:13

Bilen bromsar på kortare sträcka. Fick göra ett test på risk 2an med detta. vid 70 km/t och tvärnit hade jag på mc hamnat inne i skåpbilen framför... ajjj!!!
Men detta är något trafiklärarna tvistar om över allt.
Svårt att ge ett exakt svar tydligen.
Håll avstånd så går det bra. Och kramas i trafiken.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Kortare bromssträcka, bil eller MC?

Inläggav Gäst » 14 sep 2012 16:59

Kan ju ha att göra med att bilen har mera kontakt med asfalten än en mc har... Breda hjul vs smala mc hjul, och sen har ju bilen 4 stycken och mc har bara...??

Användarvisningsbild
Erwie

Re: Kortare bromssträcka, bil eller MC?

Inläggav Erwie » 20 dec 2012 10:49

Gjorde faktiskt ett test med en polare en gång... hans bil stannade på en kortare sträcka än min MC. Vet inte varför dock, och skillnaden var inte jättestor, men han lyckades få stopp snabbare..,

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Kortare bromssträcka, bil eller MC?

Inläggav Gäst » 24 jul 2013 18:22

Det är en ganska enkel förklaring.

Motorcykeln har avsevärt högre tyngdpunkt än en bil i förhållande till hjulbasen, så att vinkeln mellan tyngdpunkt och kontaktpunkt mot vägen framtill är brantare. Därigenom lättar trycket mot marken på bakhjulet betydligt mer än på bilens bakhjul. Vid för stark bromsverkan lättar bakhjulet, och tyngdpunkten förskjuts ytterligare ofördelaktigt, medan bilen har sin tyngdpunkt mycket lågt och alla hjul hela tiden har kontakt med vägen.

Det är inte att friktionen skulle vara sämre, utan man måste lätta på bromsen fram, den som har störst verkan, för att inte tippa över, medan bilen kan bromsas kraftigare, då den inte riskerar att tippa framåt.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Kortare bromssträcka, bil eller MC?

Inläggav Gäst » 26 jul 2013 22:17

Gjorde Risk-2:an idag och då provade vi detta.

När instruktören stannade motorcykeln och bilen i vardera 70km/tim så stannade motorcykeln och bilen vid exakt samma punkt om man mäter fronten på bilen och framhjulet på motorcykeln MEN motorcykeln har alltså färdats in igenom bilen vilket kommer göra väldigt ont!

Nu var det en Kia vs en Honda 600 FA, sen finns det självklart som alla skriver fall där detta inte stämmer men det är regeln och den är till för att vi motorcyklister skall FATTA hur farligt det är att ligga FÖR nära en bil framför!


Återgå till "Motorcykelkörkort - behörighet (A, A1, A2)"