privat övningskörning mc

Posta här om allt som handlar om att ta motorcykelkörkort. Tips inför manöverprovet, olika typer av körkortsbehörigheter, vad kostar det.
Användarvisningsbild
evilpeppe

privat övningskörning mc

Inläggav evilpeppe » 08 sep 2011 19:12

krävs det verkligen handledarutbildning vid privat övningskörning för mc? Har hört att det inte behövs..än

Användarvisningsbild
Emelie

Re: privat övningskörning mc

Inläggav Emelie » 15 jan 2012 15:42

Jag har hört både och men min pappa behövde inte de i somras, verkar vara olika?

Användarvisningsbild
Hannu

Re: privat övningskörning mc

Inläggav Hannu » 18 jan 2012 13:29

För behörighet A behver du ingen handledarutbildning, men däremot vara godkänd av Transportstyrelsen.
Kravet är:
•ha fyllt 24 år.
•ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat*, för det fordon som övningskörningen avser, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren.

Det är nya regler från 1:a feb 2012, och du måste söka tillstånd för den peronen som du ska vara handledare för.
Läs mer om det här:
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/

M.V.H
/Tobias

Användarvisningsbild
Gäst

Re: privat övningskörning mc

Inläggav Gäst » 02 mar 2012 15:09

Tack så mycket för informationen ovan, verkligen nyttigt!

/Peter H

Användarvisningsbild
Mortel

Re: privat övningskörning mc

Inläggav Mortel » 12 apr 2012 09:26

Ja, tack för tipset, hjälpte verkligen! Ska börja övningsköra privat idag, hoppas det går fint :)

Är så sugen på att ta MC-kort nu till sommaren...

Användarvisningsbild
Ringoo

Re: privat övningskörning mc

Inläggav Ringoo » 19 apr 2012 07:11

Tänkte kolla om någon vet hur det är när man ska köra teknikbana, alltså övningsköra.
Vad säger reglerna om plats och hur är det med handledaren. Handledaren skall alltid följa efter på motorcykel. Det fungerar ju inte riktigt med teknikbanan...


Återgå till "Motorcykelkörkort - behörighet (A, A1, A2)"