Träna på manöverprovet?

Posta här om allt som handlar om att ta motorcykelkörkort. Tips inför manöverprovet, olika typer av körkortsbehörigheter, vad kostar det.
Användarvisningsbild
Gäst

Träna på manöverprovet?

Inläggav Gäst » 20 feb 2013 12:39

Vad har man för möjligheter att träna för manöverprovet om man övningskör privat? Alltså hur gör man det på bäst sätt? Det är ju inte helt enkelt att hitta en tom yta som är tillräckligt stor för att lägga upp alla koner som de ska stå... och där det dessutom inte finns fotgängare och sådant i vägen. Dessutom blir det en herrans massa koner :)

Så, vad har ni för tips för att öva på manöverprovet?

Användarvisningsbild
Bromsaren

Re: Träna på manöverprovet?

Inläggav Bromsaren » 20 feb 2013 14:57

Ja,det är givetvis ett stort problem att öva manöverprovet privat!. Fråga någon trafikskola på platsen var de brukar hålla till. Men som du säger,det behövs en massa koner och en uppmätt bana. Ett sätt är,att träna manöverbanan på en trafikskola!. Då får du veta precis vad som gäller och kan få en del tips!. På "min tid" hände detta då och då!.
Liksom att vi bland lät konerna stå kvar efter övningen,då det kom någon privatist och frågade,om de fick använda dem. Vi hämtade in dem senare på eftermiddagen/kvällen.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Träna på manöverprovet?

Inläggav Gäst » 08 mar 2013 16:45

Jag tänkte precis skriva samma tips som ovan... snacka med trafikskolan! Jag hade ändå planerat ta ett par lektioner så jag snackade helt enkelt med skolan, sa att jag ville träna just manöverdelarna mer... och då viskade de till mig att de själva kör på plats X, att de sätter upp konerna på morgonen (morgonlektioner) men plockar bort först på kvällen, och att man i princip mellan 10 och 14 varje dag kan komma och köra privat där... RIktit schysst tyckte jag !

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Träna på manöverprovet?

Inläggav Gäst » 10 maj 2013 11:57

Det kan du glömma i Göteborg... där har dom (typ alla trafikskolor) hyrt mark på galoppbanan, och även om du lyckas slinka in så finns skyltar som som tydligt säger "inga privatister"

Men bor du i en stad där deras bana inte ligger på privat mark, kan du säkert öva även om konerna är borta. brukar nämligen vara målade markeringar för att man snabbt skall kunna sätta ut konerna igen.

Användarvisningsbild
Robert J5
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 jun 2013 11:40

Re: Träna på manöverprovet?

Inläggav Robert J5 » 11 jun 2013 11:58

Stämmer inte alls! :shock: Banan piren Göteborg kan du öva det är upp målat på marken hur banorna går samt även inne på trafikverket på säve när de inte kör bara att fråga dem. Nån galoppbana vet jag inget om min kusin körde upp på säve förra veckan!


Återgå till "Motorcykelkörkort - behörighet (A, A1, A2)"