Var även med på SMC Knixkurs i Amsberg för att öva kurvtagning, mkt nyttigt som verkligen kan rekommenderas.
Så var det då dags för kunskapsprovet i juli. Har ju haft vanligt B-körkort i nästan 30 år så en del satt väl sen innan. Men jag hade nog gjort proven här på sidan säkert 30-40 gånger, där jag fick oftast fick godkänt. Körde många test på frågor jag missat på. Glöm inte att plugga mkt på allmänna frågor. Var det något jag inte förstod varför jag fått fel på just den frågan gick jag tillbaka till teoriboken och läste extra eller frågade någon av mina handledare. 8 juli fick jag godkänt på teorin med 54 rätt. Missade bl.a på nån fråga om parkeringsregler (datumparkering).
Bokade tid för uppkörning efter det att jag klarat teorin och tog en tid dryga månaden efter för att ha lite extra press på mig att verkligen öva. Tog fyra körlektioner hos Wahlins i Falun för att få lite mer kött på benen när det kom till bl.a manöverproven + att få köra lite i omgivningarna i Falun då uppkörningen skulle ske där.
Så det var hårdkörning med manöverbanor och inbromsningar hela juli. Eftersom jag har haft egen hoj så har det räckt med att tex börja eller avsluta en mc-tur med att åka upp till banan och ställa upp lite konor och köra några minuter. Har verkligen avskytt lågfartsbanan och trillade även omkull med mcn en gång vid ett av stoppen

Fram till uppkörningsdagen så hade jag kört närmare 600 mil med hojen


Min tur så fick jag göra säkerhetskontroll på bromsarna. Efter att fått upp cykeln på centralstödet alldeles galant så pratade jag mig igenom bromskontrollen. Pratade högt om vad jag gjorde o tittade efter och inspektören var nog lite road av mina utlägg


Lååång väntan på de andra två som skulle ut i trafiken före mig (vi var 4 av 7 som klarade oss till trafikdelen). Så äntligen blev det min tur och vi körde iväg. Tydliga instruktioner från inspektören om vart jag skulle köra så kändes rätt ok. MEN efter ca 10 minuters körning bad han mig stanna till vid en busshållsplats. Kom fram och frågade hur jag gjorde med mina inbromsningar. Jag sa att jag motorbromsat ordentligt och knappt nuddat några bromsar. Brukar du inte använda frambromsen sa han...jo, det gör jag ju...men mest vid lite hårdare inbromsningar. Vi inspektörer får inte godkänna om inte man använder frambroms sa han då


Väl tillbaka så sa han "ja ha du...vad ska jag säga...." och jag hann tänka jag klarade det inte. Du får godkänt på din körning och du kommer säkert aldrig att glömma frambromsen någonsin igen


Som sagt...tog mig lite drygt ett år att fixa kortet. Blev inte blodigt dyrt heller, drygt 10.000 plus all bensin som gått åt under turerna (fast det räknar jag inte in för de flesta turerna har varit fantastiskt roliga). Hojen kostade 24.000 i inköp och blir nog kvar ett tag till för vi trivs tillsammans nu

Lycka till ni andra som också längtar efter ett eget mc-kort!!!