Klarade körkortet (A)

Posta här om allt som handlar om att ta motorcykelkörkort. Tips inför manöverprovet, olika typer av körkortsbehörigheter, vad kostar det.
Användarvisningsbild
Gäst

Klarade körkortet (A)

Inläggav Gäst » 20 aug 2016 16:17

Hej! Vill bara lite dela med mig av mina erfarenheter kring körkortstagandet. Började övningsköra förra sommaren (-15) då jag köpte min egen hoj (Honda CBF600SA) för att ha möjlighet att åka så mkt som möjligt. Har nämligen haft fantastik hjälp av tre (!!!) handledare som kuskat runt åtskilliga mil med mig här i Dalarna. Under vintern studerade jag körteknik. Gjorde riskettan i maj i år (och skaffade medlemskap här på körkort.se ungefär samtidigt) och sen risktvåan i juni (bokade direkt efter detta tid för kunskapsprovet).

Var även med på SMC Knixkurs i Amsberg för att öva kurvtagning, mkt nyttigt som verkligen kan rekommenderas.

Så var det då dags för kunskapsprovet i juli. Har ju haft vanligt B-körkort i nästan 30 år så en del satt väl sen innan. Men jag hade nog gjort proven här på sidan säkert 30-40 gånger, där jag fick oftast fick godkänt. Körde många test på frågor jag missat på. Glöm inte att plugga mkt på allmänna frågor. Var det något jag inte förstod varför jag fått fel på just den frågan gick jag tillbaka till teoriboken och läste extra eller frågade någon av mina handledare. 8 juli fick jag godkänt på teorin med 54 rätt. Missade bl.a på nån fråga om parkeringsregler (datumparkering).

Bokade tid för uppkörning efter det att jag klarat teorin och tog en tid dryga månaden efter för att ha lite extra press på mig att verkligen öva. Tog fyra körlektioner hos Wahlins i Falun för att få lite mer kött på benen när det kom till bl.a manöverproven + att få köra lite i omgivningarna i Falun då uppkörningen skulle ske där.

Så det var hårdkörning med manöverbanor och inbromsningar hela juli. Eftersom jag har haft egen hoj så har det räckt med att tex börja eller avsluta en mc-tur med att åka upp till banan och ställa upp lite konor och köra några minuter. Har verkligen avskytt lågfartsbanan och trillade även omkull med mcn en gång vid ett av stoppen :roll: Trots allt så gick det iaf bättre o bättre på lågfartsbanan (envis som man är) ... högfartsdelen har jag av nån underlig anledning inte haft några direkta problem med. På inbromsningarna är det mest bara ordentlig förberedelse innan bromsning och att därför komma upp i rätt hastighet tidigt så man hade tid för denna.

Fram till uppkörningsdagen så hade jag kört närmare 600 mil med hojen ;) Såg till att vara på plats tidigt på morgonen (klockan 7 :shock: ) och vi fick tillstånd av personalen där att åka in och provköra nere på banorna (halkbanan i Falun). Vi var sju stycken i mkt varierande åldrar och alla var mer eller mindre privatister allihop. Kändes ändå rätt avspänt inför själva manöverproven. Hade talat om för mig själv att "klarar du inte det här i dag så hinner du ju minst en gång till innan säsongen är över". Jag körde upp som nr 4. En av de tre före mig kuggade på högfartsbanan och fick inte göra inbromsningarna. Allihop fick iaf en ärlig chans att ta om banorna de inte klarade eftersom inspektören var schysst och rättvis.

Min tur så fick jag göra säkerhetskontroll på bromsarna. Efter att fått upp cykeln på centralstödet alldeles galant så pratade jag mig igenom bromskontrollen. Pratade högt om vad jag gjorde o tittade efter och inspektören var nog lite road av mina utlägg :D Sen klarade jag lågfartsbanan (med stoppkonor på vänster sida) utan att sätta ner någon extra fot någonstans och fick gå vidare till högfartsbanan. Högfartsbanan skulle jag göra undanmanöver åt höger. Såg till att ta lååång ansats så jag hade rätt hastighet in i god tid. Inga problem med den heller och fick göra inbromsningarna. 70 först (kom ihåg att ta lång ansats även här) sen 90 och då drog jag järnet och var snabbt uppe i rätt hastighet typ på 3an eller nått sånt (kunde nog ha växlat upp nån växel till...men glömde liksom bort det utan hade mer koll på att jag kom upp i rätt fart). Satte båda inbromsningarna med godkänt resultat. Inspektören sa bara att han såg jag var rätt ordenligt nervös och att det faktiskt var lättare att göra högfartsbanan om man körde på 3an istället för 2an :lol: Han ville iaf se mig ute i trafiken och mitt hjärta slog dubbelslag av glädje att ha klarat mig så här långt.

Lååång väntan på de andra två som skulle ut i trafiken före mig (vi var 4 av 7 som klarade oss till trafikdelen). Så äntligen blev det min tur och vi körde iväg. Tydliga instruktioner från inspektören om vart jag skulle köra så kändes rätt ok. MEN efter ca 10 minuters körning bad han mig stanna till vid en busshållsplats. Kom fram och frågade hur jag gjorde med mina inbromsningar. Jag sa att jag motorbromsat ordentligt och knappt nuddat några bromsar. Brukar du inte använda frambromsen sa han...jo, det gör jag ju...men mest vid lite hårdare inbromsningar. Vi inspektörer får inte godkänna om inte man använder frambroms sa han då :cry: och jag lovade att visa att jag förstod viktigheten av detta. Och fortsatte hela turen med att göra alla inbromsningar med fram- och bakbroms ;)

Väl tillbaka så sa han "ja ha du...vad ska jag säga...." och jag hann tänka jag klarade det inte. Du får godkänt på din körning och du kommer säkert aldrig att glömma frambromsen någonsin igen :lol: :lol:

Som sagt...tog mig lite drygt ett år att fixa kortet. Blev inte blodigt dyrt heller, drygt 10.000 plus all bensin som gått åt under turerna (fast det räknar jag inte in för de flesta turerna har varit fantastiskt roliga). Hojen kostade 24.000 i inköp och blir nog kvar ett tag till för vi trivs tillsammans nu :D

Lycka till ni andra som också längtar efter ett eget mc-kort!!!

Återgå till "Motorcykelkörkort - behörighet (A, A1, A2)"