Kuggad på första försöket

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Ellaaa

Kuggad på första försöket

Inläggav Ellaaa » 08 jan 2013 20:11

Hej.
Jag är lite kluven angående min uppkörning som jag hade tidigare idag. Jag är privatist, har kört i snart två år med min far främst på Hisingen och i Göteborgs stad, jag gjorde teoriprovet igår och satte det med 61 poäng och jag vet med mig själv att jag faktiskt är en bra förare ur de flesta synpunkter.
För drygt en månad sedan var jag på en trafikskola som sa att jag skulle behöva mellan 20-35 lektioner, när jag frågade varför var svaret bara; det blir bäst för dig. Jag tog fem lektioner och avslutade därmed utbildningen på skolan. Det enda jag lärde mig som vart nytt där var mer Ecodriving.

Så, till ämnet. Jag körde upp idag på Hisingen, jag hade hört en del om instruktörerna på trafikverket Hisingen av bekanta som kört upp osv, och de varnade mig särskilt för en kvinna som hette Birgitta. När jag blir uppropad, presenterar sig en kvinna som Birgitta(KUL).
Hur som haver, vi sätter oss i bilen, jag får den enklaste säkerhetskontrollen, bromsarna, och vi kör ut. Vi kör på landsväg, i tätorter och i tunnlar. I ett villaområde fick jag backa runt hörn, hon bad mig parkera drygt en tio meter från hörnet, jag gjorde en perfekt backning och stannade ca en halv meter från trottoarkanten. Vi kör vidare, på 50 och 70 vägar främst. Jag håller för det mesta 45-48 på 50 vägar, och 68-70 på 70 vägar. Detta för att jag ville vara på den säkra sidan.

När jag bytte körfält en gång kollade jag döda vinkeln över vänster axel och alla speglar innan jag blinkade vänster.
När körningen var klar och vi kom tillbaka till trafikverket säger hon att jag inte är godkänd. Jag var för långsam, tempofattig. Hon tyckte att jag inte körde tillräckligt snabbt och var därför ett hinder för trafiken och säkerheten. Dessutom tyckte hon att jag stannade alldeles för nära kanten vid backningen. Utöver detta, tyckte tanten att jag borde kollat döda vinkeln över höger axel när jag bytte körfält. VAD I HELVETE?
Jag var inte ett hinder för säkerheten om jag körde KNAPPT 5km/h långsammare, jag hade förstått hennes mening om jag hade kört 40 på 50väg osv. Och om en instruktör ber dig parkera vid en trottoarkant på en väg där bilar frekvent åker, hur jävla långt ifrån trottoaren kan man stå mer än en halv meter?

Jag har bokat om uppkörning till om 20 dagar. Då jävlar, skam den som ger sig!
Men hjälp, kan det ha varit för att jag var privatist eller för att jag faktiskt gjorde fel som körde långsamt osv?
Uppskattar all hjälp jag kan få!

Användarvisningsbild
Mörtelmannen

Re: Kuggad på första försöket

Inläggav Mörtelmannen » 09 jan 2013 08:10

Hej,

Svårt att säga utan att ha varit där. Onekligen låter det som om du blivit hårt bedömd om du blev underkänd bara på grund av att ha kört lite för långsamt och att parkera en halv meter från trottoarkanten känns ju absolut inte som för nära. Så det kan vara så att du råkat ut för en sur inspektör som ville kugga dig.

Å andra sidan kan man också se det så här - nästan alla moderna bilar har modifierade hastighetsmätare som visar en lite större hastighet än du faktiskt håller. Kommer inte ihåg exakta intervall, men det är vanligt att felmarginalen är upp till 10% - d.v.s. om hastighetsmätare visar 45 km/h är det fullt möjligt att du håller 40 km/h. Och det är faktiskt för långsamt om vägförhållandena är normala. Samma sak med 68 på 70-väg - i verkligheten håller du då snarare 60 km/h. Om man som inspektör ser till helheten kan detta tyda på att du är för "rädd" i trafiken, att du inte riktigt klarar av att köra som man "ska".

Det kan också vara så att det i något tillfälle bildats kö bakom dig, du kanske inte märkte det p.g.a. din nervositet (som alla känner under uppkörningen), det är ju lätt hänt att man tror att man har en bil bakom sig när det faktiskt är fem stycken som inte kommer förbi och tvingas köra bakom dig i 40 km/h.

Så det är svårt att säga om du bara råkade ut för en inspektör som hade en dålig dag och var allmänt sur, eller om du faktiskt inte uppvisade tillräckliga körkunskaper.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Kuggad på första försöket

Inläggav Gäst » 10 jan 2013 21:51

Alltid svårt för en utomstående att bedöma,eftersom man endast har din version!. Men,var en halv meter från kanten för nära?. Jag tycker det verkar,vara alltför LÅNGT!.

Användarvisningsbild
Hampus93

Re: Kuggad på första försöket

Inläggav Hampus93 » 27 feb 2013 17:17

JAg måste säga att hon (birgitta, en tjock tant) kuggade mig för att jag var för långsam med att tillämpa högerregeln där trafikljuset för rakt fram fugnerade och den för trafiken som skulle svänga vänster var avstängt. Jag hade sol i ögat och var mycket osäker på om den ens var avstängd så jag valde att istället avvakta några sekunder extra och släppa fram mötande trafik som var liite längre bort. Blev kuggad å hon sa att jag var ett stort hinder för trafiken bakom mig och därmed blev jag också kuggad. Jag åkte hem bokade en ny uppkörning samma dag, några timmar senare, körde upp med en annan inspektör jag jaaa jag blev godkänd och han tyckte jag körde mycket bra och hade mycket bra koll, och agerade precis så som en godkänd förare skulle ha agerat vid alla situationer. Så till er andra som planera att boka uppkörning, undvik hisingen om ni ska köra upp i göteborg, då slipper ni också den sura tjocka birgitta.

Användarvisningsbild
Åkare från skåne

Re: Kuggad på första försöket

Inläggav Åkare från skåne » 03 mar 2013 09:49


Användarvisningsbild
Mörtelmannen

Re: Kuggad på första försöket

Inläggav Mörtelmannen » 04 mar 2013 12:13


Användarvisningsbild
Gäst

birgitta kärringen

Inläggav Gäst » 06 maj 2013 18:21

Hon kom till mig för 3 veckesen , hon kom o ropa upp mitt namn hon ser snäll ut o trevlig men försöker lura personen. hon gjorde som han sa lätt säkerhetkontroll o hon hade på sig glasögon för att skrämma mig o hon satt o kolla sliskig mot mig och inte ville att jag skulle få körkort jag fick stress o panik kunde ej köra tack vare henne men hon skrev saker o ting som ej var sant . Saker jag hade klarat skrev hon mig underkänd på.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Kuggad på första försöket

Inläggav Gäst » 06 maj 2013 19:47

En märklig redogörelse! Bara att konstatera,att du inte klarar av att köra ett godkänt prov!. Inte ovanligt att man skyller på förarprövaren!.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Kuggad på första försöket

Inläggav Gäst » 12 aug 2016 15:24

Hej allihoppa! Klarade för några timmar sedan min uppkörning på hisingen! Jag själv måste säga att jag hjälpts av de tusentals googlingar jag gjort ang. eventuella vägar som körs på uppkörningen, därför tänkte jag visa lite tacksamhet genom att försöka redogöra vilka vägar jag körde idag. Till alla som läser detta och är nervösa inför uppkörningen är mina tips, förbered dig själv, åk gärna med en handledare intensivt två veckor innan uppkörningen. Varva gärna med någon körlektion för att få ny info, stämma av att du tränar rätt, och framförallt för att få peppning och självförtroende!

Nu till vägvalet på uppkörningen:
Jag började med att svänga vänster i rondellen som ligger till höger om trafikverket. Sedan fick jag hålla till höger mot lillhagen. Där korsar man en obevakad järnvägskorsning. Därefter fortsatte färden rakt fram, fram tills en rondell där hastighetsbegränsningen sen några meter tillbaka var 30km/h. Höger i rondelllen, in på ett bostadsområde. Se upp för högerregeln och sedan efterfrågas en backning runt hörn. Ut mot samma rondell, sedan följer instruktioner att följa e6an. Snart tar vi oss mot backaplan köpcentrum där en parkering bredvid en annan bil efterfrågas. Ta god tid på dig att krypköra och välja en lämplig parkering, ta det lättaste alternativet! Sedan vidare ut mot e6an. Se upp för dubbla accelerationsfält. Kommer inte ihåg vilken avfart som efterfrågas, men i alla fall vägleddes jag att ta en avfart som tog mig mot en rondell där jag skulle välja vänster avfart för att återigen komma ut på e6an, denna gången mot oslo. Åter igen, var vaksam på dubbla accelerationsfält! Sedan fortsätter färden via e6an tillbaka mot trafikverket. På denna sträcka körde jag återigen på motortrafikled, som avlösdes av 50km/h vägar, många rondeller, ofta även tvåfiliga. Se alltså upp med fil-valet.

I det stora hela så är mina bästa tips, var lugn, tro på dig själv, glöm ifall du gjort några fel, fortsätt köra på som vanligt, och FAKE IT TILL YOU MAKE IT. Det viktigaste enligt mig är att uppträda på ett trafiksäkert sätt. DU måste ha kontroll över bilen. Lycka till, jag lovar, det kommer lösa sig till slut.

Användarvisningsbild
aygul

Re: Kuggad på första försöket

Inläggav aygul » 04 okt 2018 16:46

haha detta är ju döskoj. Jag körde också upp med birgitta, i kungsbacka dock. hon lät jättetrevlig och jag påpekade att jag var jättenervös samt aldrig varit i kungsbacka. Fick köra alla möjliga vägar, dvs motorväg,landsväg,stadsväg,villaområde,parkera 3 gånger och backa runt ett hörn. Hon lät nöjd när vi körde men när vi stannade så fick jag underkänt för att jag precis som trådskaparen "var JÄTTENÄRA" de parkerade bilarna på mina sidor när jag skulle svänga ut ur parkeringen vilket jag inte alls var, visst att jag var nära men det var trångt och jag har full koll på hur stor bilen är då jag kört 40 lektioner med den senaste månaderna. Sen att jag inte körde tillräckligt miljövänligt, dvs att jag EN gång råkade komma för fort mot en cirkulationsplats och fick bromsa in lite och enligt henne var det "en hård inbromsning i sista sekund" vilket inte alls var fallet. Ska köra upp igen nästa vecka och hoppas verkligen på en annan inspektör som inte sätter skyhöga krav, för låt oss erkänna att om alla bilister skulle göra en uppkörning igen skulle knappt 5% av 1000 klarat det!


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"