I dag klarade jag mitt körkort äntligen! Fick kortet på andra försöket. Jag har kört mest privat, men oxå några gånger på skolan. En bra tips är att ha med sig läraren som en liten försvarsadvokat.
Körde i Växjö båda gångerna och körde näst intill felfritt, tills...på väg tillbaka mot vv fick jag motorstopp vid ett övergångställe, trodde det var kört men det tog dom på nervositet.
Sen på vv parkeringsplats stannade vi och jag fick göra säkerhetskontroll, blinkers, hel/halvljus, bromsljus.
De sa att jag körde bra, var uppmärksam, inget att klaga på och då blev det GODKÄND!!!!!
Rosa
Uppkörning! Tips
Re: Uppkörning! Tips
Grattis!. Det visar också,att ett motorstopp betyder oftast ingenting!. Bara att starta om igen!.
Du skrev,att du kört några lektioner på trafikskola. Hur stor hjälp tror du att du hade av detta?. Var din lärare aktiv,så att han verkligen påpekade fel och rättade till dessa?. Lade han upp körningarna,eller fick du själv välja,VAD du ville testas på?. Det kan kanske vara intressant,för de som läser detta forum,att du kan tipsa om detta!.
Hej!
Jag hade kört bil många timmor med min far, men så tänkte jag att jag tar också några lektioner på trafikskolan . Det gjorde jag rätt.
Min trafiklärare var super bra. Jag kunde alltid vända mig till henne/ var en kvinna, och få några bra tips och råd. Hon alltid stödde mig. Som sagt fick några bra tips tex om fickparkering. Nu har jag inget problem att fickparkera.
Om jag gjorde ngt fel då påpekade hon alltid och jag fick göra om. Det var mest hon som ladde upp hela uppkörning. Hon visste på vilka trafiksituationer var jag dålig då fick jag träna extra och rätta alla mina körfel.
Tack till min underbara trafiklärare!
Jag hade kört bil många timmor med min far, men så tänkte jag att jag tar också några lektioner på trafikskolan . Det gjorde jag rätt.
Min trafiklärare var super bra. Jag kunde alltid vända mig till henne/ var en kvinna, och få några bra tips och råd. Hon alltid stödde mig. Som sagt fick några bra tips tex om fickparkering. Nu har jag inget problem att fickparkera.
Om jag gjorde ngt fel då påpekade hon alltid och jag fick göra om. Det var mest hon som ladde upp hela uppkörning. Hon visste på vilka trafiksituationer var jag dålig då fick jag träna extra och rätta alla mina körfel.
Tack till min underbara trafiklärare!
Ja,jag tror nog du gjorde helt rätt. Detta kände du nog säkert själv. Du hade tydligen också tur, att få en lärare som verkligen engagerade sig. Det är inte alltid helt givet!. Vissa "åker bara med" och säger inget under körningen,eller låter eleven göra om det som brister,utan allt dras när lektionen är slut!. Och eleven kommer givetvis inte ihåg särskilt mycket av vad läraren pratar om!. En aktiv lärare ser oftast direkt vilka brister som finns,något som en ovan handledare INTE lägger märke till!. Det vore kul om du nämner några av de fel som läraren rättade till och som du kanske inte alls hörde talas om innan!. Alltså något som din pappa inte sett!. Att ha körkort är en sak,att lära någon annan att köra,är något HELT annat!.
Haft mitt körkort i flera år nu. Jag vill bara säga att bra sätt att klara övningskörning är att komplettera utbildning hos trafikskola och övningsköra hemma om möjligheten finns. Det är också rekommenderat att ta med sig sin handledare på några av körlektioner för att skapa ett bra samarbete mellan er. Jag körade intensivt så jag inte glömde bort det jag hade lärt mig.
Lycka till med ditt körkort!
Tips
Lycka till med ditt körkort!
Tips
Bra är,att man lär in på skolan VAD som skall övas,HUR man skall öva det, samt VAR man skall öva,med andra ord ett lämpligt övningsområde. Risken kan annars vara,att handledaren kör eleven i en alltför avancerad miljö,som eleven inte har färdighet för!. Sedan tränar man detta hemma. Det miskar risken för,att man lär in fel från början. Fel,som kan vara svåra att rätta till. Sedan är del bra,att återkomma till skolan och "stämma av" att det funkar!. Handledaren kan gärna vara med!.
Saker som gjorde att jag kuggade på: körde fel i rondellen. Så var noga att välja rätt fil när du kommer in i rondellen. Mitt andra fel var att körde i bussfilen och upptäckte det efter ett tag - men för sent!
Det bästa tipset man kan ge till en uppkörning, är nog att komma dit ordentligt förberedd.
Under uppkörningen så kollar dom på helheten, vilket gör att det ska vara ganska "grova" fel, om man ska bli underkänd på endast ett moment. Dom flesta är nervösa i början av uppkörningen och man kanske gör något litet fel då. Det är absolut ingen katastrof utan tänk bara framåt och sitt inte kvar med tankarna på små fel du har gjort. Nervositeten brukar lätta en hel del när man väl kommer iväg. Håll blicken långt fram så du kan planera körningen, va riskmedveten och hantera bilen på ett bra sätt så kommer uppkörningen gå bra.
Under uppkörningen så kollar dom på helheten, vilket gör att det ska vara ganska "grova" fel, om man ska bli underkänd på endast ett moment. Dom flesta är nervösa i början av uppkörningen och man kanske gör något litet fel då. Det är absolut ingen katastrof utan tänk bara framåt och sitt inte kvar med tankarna på små fel du har gjort. Nervositeten brukar lätta en hel del när man väl kommer iväg. Håll blicken långt fram så du kan planera körningen, va riskmedveten och hantera bilen på ett bra sätt så kommer uppkörningen gå bra.
Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"