Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Erika

Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Inläggav Erika » 11 feb 2010 09:44

Hej!
Jag var så nervös igår men jag klarade teorin, tack vare denna sida!
Några frågor som kom på teorin var:

1.Hur många meter färdas jag med 70 km/h under 3 sek? svar: ca 60 (Ta bort 0 från 70 o räkna 7x3= 21/sek 3 sek= 21x3= 63 men 60 var närmast som svarsalternativ!

2. Ska man markera last som skjuter ut MINDRE än 1 meter?

3. Man fick se 4 bilder o säga vilken av bilderna där det var mest troligt att vilt skulle springa upp på vägen? Svar: Välj den utan stängsel på sidorna och där det är gryning(tidigt på morgonen)!

4. Vem som troligast kör på ett vårdslöst sätt i olika situationer. Svaret är en ung kille som kör med sina kompisar.

5. Man ska veta vilken belysning man ska ha under natten(man ser en bild när man kör i mörker) Rätt svar: halvljus

6. Man ska veta hur skylten för omledning av trafik ser ut. (Det är en stor orange pil)

7. Man ska veta olika regler för vad som gäller i korsningar. Vem som ska köra först m m.

8. Man fick se 2 trafikljus , den ena var en vanlig där det var rött men bredvid det gula o det gröna ljuset var det som ett tillägg där det kan lysa med 2 extra ljus(hoppas ni förstår min beskrivning=) men de lös inte, på den andra bilden var det likadant fast att på den vänsta sidan lös det grönt o på de andra tilläggen ingenting. De vill veta i vilken situation man får svänga till höger?

Det är några frågor jag kom på som kom på provet, hoppas det hjälper!

Tack körkort.se för hjälpen med teorin!

Användarvisningsbild
Erika

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet bl a...

Inläggav Erika » 11 feb 2010 11:09

Kom på fler frågor som kom på teoriprovet =)

1. Hur lång måste ett barn vara MINST som får sitta i framsätet? Svar:140cm

2. Får polisen återkalla ett körkort om man har blivit omhändertagen flera gånger trots att man inte har kört alkoholpåverkad? Svar: JA

3. Hur ska bilbältet sitta på kroppen?(Man får flera alternativ) Svar: Det ska sitta hårt åtdraget mot kroppen

4. De visar en bild på kontrollpanelen(en gul lampa, som visar en bil på haltväglag) o frågar vad det betyder när den lyser?

5.Hur blir man när man är alkoholpåverkad? Svar: Trött o slö

6. Visar skylten för datumparkering(förbud mot att parkera med ( II ) med ett streck över) Frågar: Vad betyder den skylten? Svar: Förbud mot att parkera på jämna datum.

7. Vilka är mest påverkade av grupptryck? Svar: De med dåligt självförtroende

Användarvisningsbild
HunnyBunny

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet bl a...

Inläggav HunnyBunny » 11 feb 2010 17:19

Klarade teoriprovet med 59 poäng :D godkänd såklart. vill tacka denna hemsidan utan det skulle jag nog aldrig klara det :D så tacksam. Kommer att reklamera hemsidan till mina kompisar som kommer att ta körkort ! NI ÄR BÄST .

Användarvisningsbild
Fråga

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet bl a...

Inläggav Fråga » 07 apr 2010 18:05

Erika, varför halvljus och inte helljus?


Användarvisningsbild
Pluto

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet bl a...

Inläggav Pluto » 08 apr 2010 06:59

Det måste vara fel!. Har hon missuppfattat frågan/svaret? Visst kör man med det bästa ljuset dvs helljus så mycket som möjligt! Man vill ju ha så lång sträcka som möjligt belyst!. Om det inte t ex är dimma eller liknande,men det var väl inte det som frågan handlade om?

Användarvisningsbild
sofia

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet bl a...

Inläggav sofia » 03 nov 2010 10:45

Hej alla!

Klarade precis teorin :D

tänkte bara tips om att på mitt prov kom det en del frågor kring brutto och tjänstevikt, något som jag inte pluggat mkt på. Också hur bästa sättet är att ha händerna på ifall airbagen utlöses, och hur lång man minst ska vara för att sitta i fram där airbag finns.

Lycka till!

Sofia

Användarvisningsbild
Gäst

Teoriprov

Inläggav Gäst » 13 jan 2015 15:58

Tja folket, gjorde mitt andra teoriprov idag som resulterade med 49 rätt, mitt första var 48..

Blev ganska besviken samt arg så jag lämnade rummet utan att titta på vilka svar som var felaktiga.

Ett präsr frågor som jag är osäker på:


Första,
Vid vilken väglag får man lättast vattenplaning (något liknande)


1. På nylagt asfalt
2. På sliten väg
3. Minns ej


Andra,
Du har kört på och skadat en vilt, vilten har lämnat olycksplatsen (sprungit in i skogen), måste man markera detta på vägen där detta har skett?


Tredje,

En bild på en korsning med trafiklysen, det är en röd bil cirka 15m framför mig som ska till vänster, på höger sida av korsningen står en buss samt en cyklist på min högra sida som cyklar på en cykelväg

1. Bussen skymmer trafik från höger
2. Cyklisten kan svänga till vänster
Samt 2 andra som jag inte minns, jag valde det första.


Fjärde,
En bild på en korsning utan vägmärken, det kommer en moped från höger sida (han har kört ut halvvägs) sen är det buskar som täcker vägen han kommer ifrån,

1. Mopedisten vet ej vad högerregeln innebär
2. Det kan komma ytterligare fordon från höger

Tror det var dessa svaren, tog det andra

Har suttit uppe i flera dagar, dygnat, knappt sovit och har pluggat.. Hur kan jag på bästa sätt klara det?

Tack

Användarvisningsbild
Jack P2
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 jan 2015 13:54

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Inläggav Jack P2 » 15 jan 2015 13:58

Den där fjärde frågan fick jag med, samt en fråga där det stog: Hur många vägar är i procent 5 km? (inte riktigt rätt formulerad men men...)
A 15%
B 45%
C 75%

Fattar inte riktigt varför det är viktigt att veta. Men jag verkas kugga på trafikregler för det mesta, men det är ändast för att det kommer så konstiga frågor... Teoriprov imorgon igen och har suttit och pluggat som en dåre men jag blir alltid så okoncentrerad på provet.

Användarvisningsbild
Gäst

Re: Dessa frågor fick jag på teoriprovet

Inläggav Gäst » 23 jan 2015 19:38

Hur gick det med anda försöket? Jag fick också samma frågor som dig på teoriprovet


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"