Hej !
Jag är ny på forumet så finns det redan trådar som jag mot förmodan har missat så ber jag om ursäkt
Jag har precis börjat övningsköra på körskolan (har ej tillgång till att köra privat) så med andra ord så är det nästan första gången jag sitter i en bil.
Syftet med den här tråden tänkte jag var att disskutera hur lång tid de olika delmomenten tog för er att klara, och självklart om ni enbart kört hemma, enbart körskola eller kombinerad körkortsutbildning. Jag körde min tredje lektion idag på körskolan, och jag har hunnit gå igenom de första fyra delmomenten, som jag för övrigt tränar på. Tränar just nu lite på manövrering, växling (har även hunnit ut på trafikerade vägar lite i denna övning) samt lutning som jag börjat komma igång med, allså basövningarna.
Min första fråga är, beroende på erfarenhet och upplägg av övningskörningen, hur lång tid/lektioner tog det innan ni behärskade grunderna bra? dvs hitta dragläge, start/stop i backar, manövrering och växling ?
Vänliga Hälsningar
Pageup
Körövningar körskola, hur länge på varje delmoment ?
Re: Körövningar körskola, hur länge på varje delmoment ?
Hej!
Jag minns inte exakt. När det kommer till att lägga i växel och åka rakt fram, start/stopp, växla upp/ner, jag tog det med farsan för att slippa slösa pengar på körskola, tog kanske 2-3 timmar totalt sedan behärskade jag det någorlunda. Starta i backe och andra mer avancerade grejer kom så småningom, efter att jag kunde själva grunderna tog jag några (4? 5?) lektioner på trafikskola och sedan kände jag mig "redo" att ge mig ut i trafiken även med pappa...
Följde inget direkt schema, det hela fick ske mer "naturligt" - vi körde ett par timmar någon vardagkväll och sedan lite mer på helgerna, och om det t.ex. fanns behov att backa runt ett hörn fick jag träna på det. Någon gång stannade jag vid en Pressbyrån för att farsan skulle köpa snus, det var uppförsbacke där, så då fick jag en lektion i det.
Så det är svårt att säga, eftersom det är väldigt individuellt.
Jag minns inte exakt. När det kommer till att lägga i växel och åka rakt fram, start/stopp, växla upp/ner, jag tog det med farsan för att slippa slösa pengar på körskola, tog kanske 2-3 timmar totalt sedan behärskade jag det någorlunda. Starta i backe och andra mer avancerade grejer kom så småningom, efter att jag kunde själva grunderna tog jag några (4? 5?) lektioner på trafikskola och sedan kände jag mig "redo" att ge mig ut i trafiken även med pappa...
Följde inget direkt schema, det hela fick ske mer "naturligt" - vi körde ett par timmar någon vardagkväll och sedan lite mer på helgerna, och om det t.ex. fanns behov att backa runt ett hörn fick jag träna på det. Någon gång stannade jag vid en Pressbyrån för att farsan skulle köpa snus, det var uppförsbacke där, så då fick jag en lektion i det.
Så det är svårt att säga, eftersom det är väldigt individuellt.
Re: Körövningar körskola, hur länge på varje delmoment ?
Har precis samma situation, kan bara övningsköra på körskola inte alls privat. Har kört några månader nu, men minns att i början var allt så läskigt.
På min tredje lektion var vi på en lång, ganska rak väg med väldigt lite trafik och tränade på att placera mig bra på vägen och växling, vi stannade till på varje busshållplats. Men det är först nu som växlingen börjar gå bra på riktigt. Jag har lärt mig mycket annat under tiden, vi har inte hakat upp oss på växlingen utan låtit den komma när den kommer och tränat på annat.
Lycka till!
På min tredje lektion var vi på en lång, ganska rak väg med väldigt lite trafik och tränade på att placera mig bra på vägen och växling, vi stannade till på varje busshållplats. Men det är först nu som växlingen börjar gå bra på riktigt. Jag har lärt mig mycket annat under tiden, vi har inte hakat upp oss på växlingen utan låtit den komma när den kommer och tränat på annat.
Lycka till!
Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"