Hur ska man tänka med olika bilar?
Hej! Nu är det så att jag har kört en hel del privat och blivit van vid vår egen bil. Är ganska van vid den och är redo för uppkörning men sen så testade jag körskolansbil och då kände jag mig som en helt annan förare, kände mig som en nybörjare och jätteovan. Pratade med några erfarna förare om det här och de säger att rutinerade förare som kör länge klarar av alla sorts bilar. Så min fråga är hur ska man tänka när man kör andra bilar än den man är van vid? Finns det några tips eftersom erfarna klarar det galant? Samt finns det något sätt man kan öva upp så man kan köra med olika sorters bilar. Tacksam för svar.
Re: Hur ska man tänka med olika bilar?
Som du säger så ju mer van man är,desto lättare har man att "byta" bil. Nybörjare som ofta kör EN bil, kan uppleva bytet som störande vilket kan påverka den övriga körningen. Ofta skiljer sig dragläget år mellan olika bilar. På vissa tar kopplingen långt ner,på en annan högt upp. Den detaljen bör du träna på så du får in känslan. Tar den längre ner än på den bil du är van vid,är risken stor,att du får motorstopp de första gångerna eftersom du är van att släppa upp den längre. En annan sak - som kanske inte är så vanlig - det är framhjulsdrift och bakhjulsdrift. Bilarna har olika köregenskaper i bl a kurvor!. Detta märker man knappast så mycket av vid "normal" körning. Däremot i halt väglag!. Bra är,om du kan köra en stund i lugn och ro,så att du kan vänja dig vid bilens egenskaper. Detta var några tips.
Re: Hur ska man tänka med olika bilar?
Hej,
En tumregel är att om du står still med motorn igång och bilen i friläge, om du kollar vart varvmätaren ligger då så ser du "standardvärdet" för just din bil och kan tänka dig att hamnar du under det läget på någon växel så bör du växla ner. När man vet det så kan man ofta snabbare anpassa sig till bilar man inte är van vid.
// Henrik
En tumregel är att om du står still med motorn igång och bilen i friläge, om du kollar vart varvmätaren ligger då så ser du "standardvärdet" för just din bil och kan tänka dig att hamnar du under det läget på någon växel så bör du växla ner. När man vet det så kan man ofta snabbare anpassa sig till bilar man inte är van vid.
// Henrik
Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"