Jag undrar om ni kan hjälpa mig med en bilfråga! Jag körde upp i tisdags och blev inte godkänd. Flera saker höll jag med om och beror på att jag blir så nervös och kör väldigt impulsivt. Men en sak som han sa gjorde mig väldigt förvirrad och det var att han påstod att jag blinkar innan jag kollar speglar o.s.v. Jag har fått höra så många olika saker nu från både uppkörare och bilskolelärare och jag undrar helt enkelt hur ni gör.
Jag har fått lära mig att man ska:
1. placera bilen rätt
2. kolla backspegel
3. kolla sidospegel
4. Kolla döda vinkeln
5. och sist blinkers.
Min senaste körskolelärare påstod dock att man INTE ska kolla allt bara en gång, utan ha blicken vaken och kolla flera gånger. Den här uppkörningsmannen jag hade senaste påstod att jag ska kolla speglar, SEN blinkers och SIST kolla döda vinkeln, innan jag kör.
Hur gör ni? Jag får massa olika förslag från varje person. Kollar jag för mycket säger de till om det, kollar jag för lite säger de till om det och kollar jag hela tiden påstår de att jag aldrig kollar innan jag blinkar.
Tack för tips!
Uppkörning: Påstår att jag inte kollar speglar
Re: Uppkörning: Påstår att jag inte kollar speglar
För brukade man säg"blicken,pilen,filen"! Innerspegeln,ytterspegeln, döda vinkeln, tecken och placering!. Döda vinkeln är ju dock inte alltid nödvändig! Beror ju på situationen!. I vissa fall så vet man ju,att det inte kan komma någon!.
Hej!
Jag har tagit uppkörning på första försöket, och jag kan rekommendera dig att lära dig så här.
Tänk och gör så här:
1.Blicken (Kolla båda sidospeglarna, backspegeln och sist döda vinkeln)
2.Pilen( ange blinkers)
3.Filen(förflytta dig till körfältet som du vill köra in på)
Lycka till
Mvh
Samsor
Jag har tagit uppkörning på första försöket, och jag kan rekommendera dig att lära dig så här.
Tänk och gör så här:
1.Blicken (Kolla båda sidospeglarna, backspegeln och sist döda vinkeln)
2.Pilen( ange blinkers)
3.Filen(förflytta dig till körfältet som du vill köra in på)
Lycka till
Mvh
Samsor
Så här har jag lärt mig;
1. Speglarna
2. Döda vinkeln
3. Blinkers
4. Döda vinkeln IGEN
5. Förflyttning
Känns kanske lite onödigt men om det är vad dem vill se så får man väl lov att göra så
1. Speglarna
2. Döda vinkeln
3. Blinkers
4. Döda vinkeln IGEN
5. Förflyttning
Känns kanske lite onödigt men om det är vad dem vill se så får man väl lov att göra så
uppkörning: påstår att jag inte kollar speglar
Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"