Något som jag och många med mig har svårt med är ju så klart att fickparkera.
Jag lyckas alltid att parkera helt snett
Såg att det fanns en bra sida här med tips på hur man
Fickparkera
Re: Fickparkera
Jo fickparkering är svår men med övning fixar du det så var det för mig ! parkerade fel hela tiden men med tiden och övning så klarade jag det
Hej,
Läser steg för steg era tips vad gäller (för att läsa på detta inför min nästa körlektion där jag ska öva detta). Det står att jag med ögonmått ska ta ut en tredjedel av parkeringsfickans längd och sedan sikta på detta märke medan jag backar rakt in. Är det FÖRSTA tredjedelen jag ska backa mot eller SISTA? Detta framgår inte av texten och är faktiskt inte helt logiskt för mig som inte gjort detta innan... Kan man förtydliga detta?
Mvh, Marie
Läser steg för steg era tips vad gäller (för att läsa på detta inför min nästa körlektion där jag ska öva detta). Det står att jag med ögonmått ska ta ut en tredjedel av parkeringsfickans längd och sedan sikta på detta märke medan jag backar rakt in. Är det FÖRSTA tredjedelen jag ska backa mot eller SISTA? Detta framgår inte av texten och är faktiskt inte helt logiskt för mig som inte gjort detta innan... Kan man förtydliga detta?
Mvh, Marie
Det finns lite olika sätt. Det beror också på vilket avstånd i sidled du har till bilen du skall backa in bakom. Ett sätt är att när ditt bakhjul är i höjd med den framförvarande bilens bakhjul kan det vara lämpligt att svänga och då sikta in sig på en mittpunkt mellan de båda bilarna. Därefter börja svänga tillbaka när c:a halva (ungefär) din bil passerat bilen framför. Felen man kan göra är,att man svänger för mycket och då går på kanten med bakhjulet,dels att man svänger för lite och hamnar för långt bak i rutan och inte kan få in framvagnen eftersom man inte kan backa längre. Detta går ibland att justera,genom att krypa framåt och samtidigt vrida snabbt åt höger för att få in framvagnen.
Vid ett prov så behöver man inte komma in DIREKT utan man ges givetvis möjligheter att justera. Det viktiga är,ATT man kan parkera!. Hoppas du kan ha nytta av dessa tips. Men det viktiga är att träna. Och att använda höger backspegel som hjälp.
Vid ett prov så behöver man inte komma in DIREKT utan man ges givetvis möjligheter att justera. Det viktiga är,ATT man kan parkera!. Hoppas du kan ha nytta av dessa tips. Men det viktiga är att träna. Och att använda höger backspegel som hjälp.
Ha,ha! Det underlättar ju faktiskt om utrymmet är större än bilen! Man kan tro att det är Mr Bean som kör. Alla sätt är bra!.
Jag fick ett tips av min lärare att använda vissa "mått" vid fickparkering.
1. Stå bredvid den främre bilen. Bakhjul mot bakhjul.
2. Vrid allt åt höger
3. Backa tills du ser främre bilens vänstra baklykta i nedre hördet på framrutan.
4. I denna positionen: Backa rakt bak tills du ser hela den bakre bilens reg skylt.
5. Vrid allt åt vänster tills du har ett bra avstånd till trottoarkanten.
6. Räta upp bilen.
Lycka till!
1. Stå bredvid den främre bilen. Bakhjul mot bakhjul.
2. Vrid allt åt höger
3. Backa tills du ser främre bilens vänstra baklykta i nedre hördet på framrutan.
4. I denna positionen: Backa rakt bak tills du ser hela den bakre bilens reg skylt.
5. Vrid allt åt vänster tills du har ett bra avstånd till trottoarkanten.
6. Räta upp bilen.
Lycka till!
Intressant! Det finns många "knep". Men punkt 4 fattar jag inte riktigt. Hur skall du se den bakomvarandes nummerskylt i en snäv lucka?.
Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"