Uppkörning

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Bromsaren
Re: Uppkörning

Inläggav Bromsaren » 26 apr 2012 20:29

Grattis!. Bra att du inte gav upp,trots att du tyckte det såg hopplöst ut!. Detta ger säkert också stöd till andra som är eller kommer att hamna i en liknande situation!. Lycka till!.

Användarvisningsbild
Renato

Inläggav Renato » 15 maj 2012 14:42

Användarvisningsbild
Robban123

Inläggav Robban123 » 23 jan 2013 10:34

jag fick nyligen körkort... det jag främst minns från min uppkörning var slutet, hade kört helt okej kanske gjort ett par småfel men det kändes bra allt som allt. på väg tillbaka skulle vi svänga höger (vi ha väjningsplikt) på en väg som det var 70 på. stannade kollade allt och körde ut... tryckte gasen för att snabbt acca upp till 70 och inte störa eventuella andra trafikanter... då jag får höra: "går det inte lite för fort nu?" och då kollar jag, ser att fan det är inte 70 på vägen utan 70-skylten är fortfarande typ 100 meter bort!

var övertygad att jag skulle kugga då. jag sa något i stil med "jag visste att det var 70 där framme, så jag accade fort för att inte störa eventuella andra trafikanter, men jag råkade gasa lite för fort vad det verkar, oj oj oj, fan, nu har jag säkert kuggat"... inspektören sa inte så mycket, sa bara "det kan vara okej att acca upp lite snabbare om det är mycket trafik med bilar bakom, men nu hade du ju inte det, men fortsätta köra tillbaka"

men när vi kom tillbaks sa han "grattis till körkortet... som sagt ska du acca upp fortare än skylten så måste du ha en bra anledning, det är rätt tänkt att inte störa andra men om du inte har några andra som stör finns ingen anledning att köra för fort... men jag tyckte du körde så pass bra sammantaget att jag ändå kommer godkänna dig, men var lite försiktigare framöver"

så jävla skönt !!!!

Användarvisningsbild
Bromsaren

Inläggav Bromsaren » 23 jan 2013 14:07

Grattis!
Också ett litet bevis på,att de inte är ute efter att underkänna eleven!. Konstigt kanske,att han tog upp "felet" under pågående prov!. Enstaka småfel leder som regel inte till underkännande. Man bedömer provet i sin helhet!.

Användarvisningsbild
Robban123

Inläggav Robban123 » 24 jan 2013 13:25

ja, kanske lite konstigt att han tog upp det direkt, men han verkade rätt pratglad och vi hade snackat en del innan så kanske därför? men riktigt rädd var jag, trodde definitivt att jag skulle bli kuggad för att ha kört för fort, men som sagt så såg han väl till helheten, ja :)

Användarvisningsbild
Rolling Tommie

Inläggav Rolling Tommie » 30 jan 2013 07:28

Nu var det i och för sig ett tag sedan jag körde upp, men det jag främst kommer ihåg var följande:

1) Jag var så sjukt nervös att jag lyckades få motorstopp två ggr när jag skulle starta bilen, haha, tror min fot darrade så mkt att jag inte kunde koordinera koppling+grundgas...
2) SÅ fort jag kom ut på vägarna försvann nervositeten. Gjorde dock ett par grova missar...
3) Men inspektören verkade glömma bort dem efter att jag undvek en olycka. Vid en korsning har jag grönt och kör alltså rakt fram, det är köbildning i andra hållet och en bil ska också svänga höger och lämnar företräde åt gångtrafik. På något sätt "såg" jag bilen bakom bilen som ska svänga började själv svänga och bromsade. Och visst, en sekund senare är BMWn i mitt körfält, hade jag inte bromsat i tid hade vi förmodligen krockat!

Användarvisningsbild
Valborg

Inläggav Valborg » 07 feb 2013 13:57

På min första uppkörning kuggade jag på att:

- missad avsökning vid filbyte i rondell (byte körfält så att bilen bakom fick bromsa)
- för dålig miljökörning (detta fattade jag inte då jag tyckte jag motorbromsade hoppade växlar etc)
- felaktig körning i järnvägskorsning (hade för hög fart, huvudet vred jag åt höger och åt vänster men missade få ner farten)

Andra gången satte jag den dock :)

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 07 feb 2013 14:42

Hur såg jvgkorsningen ut? Ljus-och ljudsignaler?. Bommar?. Endast kryssmärket?. Sikten på platsen?.

Användarvisningsbild
Valborg

Inläggav Valborg » 08 feb 2013 08:41

Det var en korsning med bommar, ljussignaler minns jag inte men alla korsningar med bommar har väl ljussignaler också? Sikten var väl lite sådär, som det brukar vara i korsningar i stadsmiljö. Men problemet var att jag växlade ner från femman till trean, så jag höll liet väl hög fart, borde ha sänkt farten mer och lagt i tvåan och sedan rullat över så hade det varit lugnt. Tror det beror på att jag övningskörde mycket med farsan, och han kommenterade aldrig på hur jag körde över korsningar... vad jag märkt brukar ju vana bilförare inte bromsa ner sådär jätetjättemycket vid bevakade korsningar med bommar, om bommarna är uppe...

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 30 apr 2013 11:58

Är det någon som kört upp i alingsås och vet hur vägarna ser ut?

Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"