Idag den 11oktober gjorde jag mitt teoriprov och jag klarade det!!
Tack vare denna sida och skolans tester.
Det riktiga provet var inte alls så svårt som jag trodde, så länge man har pluggat innan så klarar man det, och att man förstår . Många frågor va väldigt enkla och sen fanns de några mer kluriga där man fick tänka till lite..
Hade inga frågor om bromssträckor,rörelseenergi eller nåt sånt.
Dom frågorna jag minns var.
Om du ser en orange skylt på en lastbil som har kört av vägen.
Vad gör du då?
(du stannar en bit ifrån och ringer 112
Vad räknas med i totalvikten? (Tjänstervikt och maxlasten)
Hur fort får du köra med en bromsad släpvagn? (80km)
och sen var det massa bilder på hur man skulle tänka i korsningar när det var skymda till höger och bla bla. Kommer inte på alla frågor just nu...
Fick 60rätt av 65 frågor! WOHO! hade siktat mig in på 65 men jag får nöja mig med 60;).
Ett tips är att gå tillbaks och verkligen läsa frågan en gång till ,för jag ändrade själv svaret på 3 frågor. Dock kollade jag aldrig vilka frågor som jag hade fel på^^.
Klarade provet på första försöket
-
Gäst
Re: Klarade provet på första försöket
men liknade frågorna de frågor som finns här på sidan ? 

-
Gäst
Ja många var exakt likadana, inte ens formuleringen va annorlunda. Men sen fanns det få frågor som varken stod i boken eller här.
Och det var riktigt kluriga som jag tyvärr inte kollade om jag svarade rätt på.
En fråga va såhär " Hur lång bromsar du med vanliga bromsar i vinterväglag?
A: Dubbelt så långt
B: Tredubbelt så långt
C: Ingen ändring
Jag gisssade på dubbelt så långt, men det är vad det blir med Abs bromsar men svårt att räkna ut när man inte vet hastigheten på bilen eller att man har kört en bil med vanliga bromsar. På halkbanan körde jag en bil med Abs bromsar så då kunde jag se själv hur lång bromssträckan blev.
Men som sagt med vanliga bromsar så är det svårare .. så fattar inte hur dom tror att man ska svara på denna.
Mer frågor som jag kom på som fanns på provet:
" Vad brukar man säga att framhjulsdrivna bilar är? svaret är understyrda
" Hur tungt får du köra med B-körkort, svar: 3,500
" Vad ska du göra om du får vattenplaning? Svar: Släpp gasen och undvik stora rattrörelser.
Bild: På barn vid sidan av vägen ,vad ska du göra?
A: Sakta ner och vara bromsberedd och ta långt avstånd sidoled
B: Köra snabbt förbi
C: Ta en annan väg.
Svaret är så klart A
Och det var riktigt kluriga som jag tyvärr inte kollade om jag svarade rätt på.
En fråga va såhär " Hur lång bromsar du med vanliga bromsar i vinterväglag?
A: Dubbelt så långt
B: Tredubbelt så långt
C: Ingen ändring
Jag gisssade på dubbelt så långt, men det är vad det blir med Abs bromsar men svårt att räkna ut när man inte vet hastigheten på bilen eller att man har kört en bil med vanliga bromsar. På halkbanan körde jag en bil med Abs bromsar så då kunde jag se själv hur lång bromssträckan blev.
Men som sagt med vanliga bromsar så är det svårare .. så fattar inte hur dom tror att man ska svara på denna.
Mer frågor som jag kom på som fanns på provet:
" Vad brukar man säga att framhjulsdrivna bilar är? svaret är understyrda
" Hur tungt får du köra med B-körkort, svar: 3,500
" Vad ska du göra om du får vattenplaning? Svar: Släpp gasen och undvik stora rattrörelser.
Bild: På barn vid sidan av vägen ,vad ska du göra?
A: Sakta ner och vara bromsberedd och ta långt avstånd sidoled
B: Köra snabbt förbi
C: Ta en annan väg.
Svaret är så klart A

Tack för dessa frågor.
Lycka till på din uppkörning!!
Lycka till på din uppkörning!!
-
Gäst
Tanken med bromssträckan är sannolikt,att man skall vara medveten om,att sträckan blir mycket längre än vad man tror!En forskare som sysslar mycket med detta har kommit fram till följande: "Både bromssträckan och tiden det tar att bromsa till stopp blir alltså 8-10 gånger längre på dubbfri is än på torr asfalt."
-
Gäst
Jo alltså jag vet ju vad bromssträckan blir med abs bromsar. Det fick man ju själv se ute på halkbanan.
Men med vanliga bromsar?
Och utan att veta fordonets hastighet? Omöjligt att svara på frågan. Om dom hade skrivit Abs bromsar så hade jag kunnat svaret;)
Men med vanliga bromsar?
Och utan att veta fordonets hastighet? Omöjligt att svara på frågan. Om dom hade skrivit Abs bromsar så hade jag kunnat svaret;)
-
Gäst
Fäst dig inte vid hastigheten!. Blir bromssträckan "bara" dubbelt så lång eller tre gånger så lång!?. Tanken bakom frågan är sannolikt,att att inte UNDERSKATTA bromssträckans ökning och tro,att den bara blir dubbelt så lång!. Kanske skulle ett alternativ varit eller "Mycket längre"?. Sedan blir då frågan vad som menas med "mycket"!.
Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"