Uppkörning

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Gäst
Re: Uppkörning

Inläggav Gäst » 02 maj 2013 16:37

UU, vad jag blivit förbannad, besviken, bitter... Vad vill dem? Jag förstår inte!! För femte gången blev jag kuggad. Ju " .. ju du körde för mycket nära till mitten kanten när vi var där och där..." sa han.. Men va fan!!!! Något annat?? Jag haft körkort från ett annat land som inte gäller här. Ok- då ska jag köra om. Betalde till körkortskolan 650 per timme och han /läraren började från början - sen han snackade först för 20 - 25 minuter alltid och sjäva körningen blev 20 minuter.. okej - ses nästa gång!!! och 10 gånger x 650 - sen frågar jag var sjag ligger i den uppkörningsplanen - han pekar på början. Sen fått jag ett jobb och börjat köra privat..för skolan är ständ på helgerna. Ändå fått jag tillräckligt med tips, miljökörning, vrida huvudet hela tiden, död vinkel.. Jag var redo för provkör (har ju kört i 20 år överallt) - men men.. det är alltid nån liten sak . De kan ju hitta alltid nåt om de vill.. och 4. gången körde jag helt säker, klarade allt och när vi var framme var jag lyxklig för trodde det kommer att bli "Grattis!!" - Sen han berättade att jag inte planerat min körning och bla bla.. jag var så förbannad och började gräla - kunde inte hålla mig vidare.. Och samma sak idag.. Körde helt säker, han var tyst hela tiden - och igen berättade han om körning för mycket nära till mittlinjen.. Sen frågade jag - Är det når som ligger bakom det här?? Är det pengar ni ville ha?? Kunde även lysna vidare vad han skulle säga - var så upprörd!! Jag vet att jag kör bra!! Och jag är vädigt uppmärksam när jag gör uppkörningar - och ändå de hittar små saker och detaljer.. Ibland tycker jag att de samarbetar med körskolor - de är liksom en monopol där de kommeröverens hur de ska ta mer pengar från folk. Jag är så besviken... körkort har blivit nu en mardröm..:(

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 02 maj 2013 19:08

Kan förstå din ilska och besvikelse :/ själv blev jag kiggad första gången jag körde upp och det var på två moment.

moment 1 = felade lite med eco driving
moment 2 = susade igenom en rondell utan att titta omkring mig eller blinka ochbdet var i slutet av körningen innan man åker tbx där man starade.

kan eränna att jag blev rätt sne där men när han förklarade till mig att jag var nära på att få godkänt om jag inte hade strulat till det så förbannat i slutet.

Som sagt, vissa körskolor kan verkligen suga sista slanten ur plonkan om man har otur eller om man verkligen är kass på att köra, men så som du berättar om din körning så verkar inte jag kunna läsa något direkt problem.

Du har säkert haft oturen att få en körman som verkar vara less på livet eller så vill han se en utmärkt körning.

mvh

Hoppas du lyckas med körningen nästa gång.

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 03 maj 2013 10:07

Tråkigt att du inte klarade provet!. Att du har körkort från ett annat land innebär tyvärr inte med automatik att du klarar ett svenskt körkortsprov!. Det är många som är i samma situation som du. När jag drev trafikskola hände det,att det kom personer som hade körkort från hemlandet men de ville "testa" inför körprovet! Provade de privat så klarade de sig som regel inte första gången. Vilket de - som du - hade svårt att förstå. Faktum är,att de många körde som galningar utan koll på vad som gäller i Sverige!. Bromsberedskap,vad är det?.
Hastighetsanpassning?. Riskmedvetande?.Fotgängare,de skall hålla sig undan och se sig för!. Ofta hörde man,att förarprövarna "jobbade ihop" med trafikskolorna för att dessa skulle tjäna mer!. DET märkte jag aldrig!.
Tidigare kunde man byta sitt körkort mot ett svenskt utan prov. Eftersom utbildningen är "tveksam" i många länder,så går nu inte detta,och då kan det bli problem med sk "småsaker"!. Dina erfarenheter från trafikskolan och dess lärare låter märkliga!. I bilen skall man inte prata mer än nödvändigt!. I bland måste man dock övertyga sig om,att eleven verkligen förstått vad man talar om!. Lycka till nästa gång!.

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 06 maj 2013 18:04

Samma för mig här!Blev kuggat 6 gånger nu!!!Varje gång kommer dem med något nytt!Hade tagit över 40 lektioner på trafikskola och kan köra bil,kan alla regler!Ändå kuggar dem mig på "småsaker" eller bara säger träna lite mer på det så blir det bra nästa gång!!!Nästa gång nääär? I 2055?Är så förbannad och besviken!Att dem plockar pengar så här från folk känns förjävligt!!Ja, körkort har blivit till en mardröm för mig med,meen faan att jag ger upp!Aldrig!!!De kan verkligen skämmas,alla!!!Jag kommer ta jävla körkortet!!!Och det kommer du med,kämpa på bara,vi kommer lyckas!!!

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 19 feb 2014 18:00

Blivit kuggad två gånger och känner att livet är kört.. Typ. För dålig koll på omgivningen båda gångerna, jag har koll men antar att jag får spela teater nästa gång och vrida på huvudet som en jävla uggla. Nu jävlar!

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 19 feb 2014 20:35

Antar att du inte kollar på rätt sätt!. Dvs felaktig avsökning!. Att bara "kasta med huvudet" lurar ingen förarprövare!. De ser direkt om du har rätt avsökningsteknik. Åt vilket håll tittar du normalt först i en korsning?.

Användarvisningsbild
Gäst

Inläggav Gäst » 17 mar 2014 10:33

Har kört 20 lektion på en körskola och blev underkänd två gånger på körprovet. körde sedan 10 lektioner på en annan körskola och då med automat. Försökte en gång till och blev underkänd igen. Båda trafikskolorna säger att jag kör mycket bra och har bra avsökningsrutiner. De kan inte förstå att jag blir kuggad. Det som irriterar mig är att jag blev underkänd tredje gången för att jag vrider för lite på huvudet. De två första gångerna var jag godkänd på detta! Tredje gången blev jag även underkänd på att jag inte motorbromsade (ecokörning). Jag körde ju automat och släppte gasen i god tid så detta förstår jag inte!

Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"