Halloj.
Började just öva start i backe. Känns som en bra sak att kunna nu när det närmar sig uppkörning.
Nu stäldes min körstil på ända.
Jag har alltid stannat med höger fot i backen så jag lätt kan lägga i växeln när det är dax att sticka.
Fungerar inte riktigt bra när man ska stå på fotbromsen i backen.
Finns det nån regel som säger höger eller vänster?
//Lillebror
Vilken fot ska ner?
Re: Vilken fot ska ner?
Hej!
Du har rätt. Du har förberett genom att lägga i ettan och är nu startklar med högerfoten på bromsen och vänsterhanden på kopplingen. Du gasar lite och släpper lugnt ut kopplingen. Vid dragläget släpper du bara fotbromsen och börjar rulla uppför. Med alla hästkrafter du har under sadeln kan det inte gå åt något annat håll om du har grundgas och dragläge.
Håkan
Du har rätt. Du har förberett genom att lägga i ettan och är nu startklar med högerfoten på bromsen och vänsterhanden på kopplingen. Du gasar lite och släpper lugnt ut kopplingen. Vid dragläget släpper du bara fotbromsen och börjar rulla uppför. Med alla hästkrafter du har under sadeln kan det inte gå åt något annat håll om du har grundgas och dragläge.
Håkan
Håkan.
Jag har bestämt för mej att ALLTID högerfoten ska vara i backen.. motorcykeln håller du still i dragläget...
Jag har bestämt för mej att ALLTID högerfoten ska vara i backen.. motorcykeln håller du still i dragläget...
Hello
Förr var det på så vis att höger fot skulle ner, nu är den grejen borta och man sätter ner lämpligaste fot.
Stannar man tex vid vägkant och där är ojämt underlag så rekommenderas att man sätter ner vänster fot!
Ciao
Förr var det på så vis att höger fot skulle ner, nu är den grejen borta och man sätter ner lämpligaste fot.
Stannar man tex vid vägkant och där är ojämt underlag så rekommenderas att man sätter ner vänster fot!
Ciao
Jag brukar faktiskt använda handbromsen, tycker att det går alldeles utmärkt...
Hejsan nybörjare här, jag var ute och övningskörde och kom just till detta problemet, korsning i uppföra med lätt skymd sikt, jag gjorde som så la i ettan och stannade med båda fötterna nere och handbromsen intryckt då jag tidigare kört trike i några år så sitter den vanan i. Provade sen senare och gjorde i princip samma sak men hade bättre koll på fotbromsen innan korsningen och stannade med vänsterfot nere innan jag satte ner höger fot. Tror detta är något som kommer med erfarenhet och inte en generell regel. Rätta mig om jag har fel.
Återgå till "Motorcykelkörkort - behörighet (A, A1, A2)"