Lång väntan på körkortstillstånd?

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Jocke
Lång väntan på körkortstillstånd?

Inläggav Jocke » 26 mar 2010 07:23

Enl en bekant som jobbar på trafikskola så är det på vissa håll långa väntetider för att få ett körkortstillstånd!. Vissa får vänta 4 månader!. Är detta sant?. Vad säger ni?. OM detta är sant,så är det ju ett enda stort fiasko för berörda myndigheter,som drabbar eleverna!. Men så har det å andra sidan alltid varit.

Användarvisningsbild
Lena A

Re: Lång väntan på körkortstillstånd?

Inläggav Lena A » 26 mar 2010 12:26

Hej Jocke!

Vad jag har hörst ska det ta max runt en månad att få ett körkortstillstånd 4 månader låter ju totalt oacceptabelt. Har svårt att tänka mig att det ska ta längre tid beroened på var man bor i sverige, det är val samma myndighet vägverket som utfärdar körkortstillstånd till hela landet, eller har jag fel här?

Mvh, Lena

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 26 mar 2010 13:54

Killen som nämnde detta jobbar på trafikskola i Göteborg. Kanske är det speciella omständigheter där.

Användarvisningsbild
Heléne

Inläggav Heléne » 19 maj 2010 09:33

Det är transportstyrelsen som numer sköter detta. tyvärr så har alla som sökte i höstas och nu i vinter fått vänta pga omläggning från vägverket till transportstyrelsen. Min son har väntat i 6 månader nu!!!! När man ringer till transportstyrelsen så säger en automatisk svarare att alla handläggare är upptagna var god ring senare. Så detta känns totalt hopplöst. Riktigt dåligt!

Användarvisningsbild
Rol

Inläggav Rol » 19 maj 2010 10:11

Det stammer. Sedan tog Transportstyrelsen över körkortstillstånden från länsstyrelsen har de blivande förarna fått vänta länge på tillstånd. Tiden är ovanligt lång.
Många får vänta i flera månader på att få börja ta sitt körkort . Det drabbar också trafikskolorna.
Från Transportstyrelsens sida så beklagar man de långa väntetiderna. De skrev att i mitten av april räknar myndigheten med att ha "nått ikapp", men det har inte hänt mycket. Det känns inte acceptabelt.
Rol

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 19 maj 2010 13:12

Det är märkligt!. Det har i "åratal" varit problem med de myndigheter som är inblandade i körkorten! Långa väntetider för kunskapsprov. Därefter långa köer för körprovet. Och nu läng väntan på kk-tillstånd!. Det är förvånande,att de aldrig verkar komma ikapp!. Dessutom drabbar det såväl elever som trafikskolorna. För varje omorganisation man gör,så verkar det bli värre!. Märkligt!.

Användarvisningsbild
Anna...

Inläggav Anna... » 02 jun 2010 23:51

Väntetiderna för att få ett körkortstillstånd kan variera mycket. Men för att göra väntetiden så kort som möjligt så gå in på körkortsportalen.se och betäll körkortstillståndshandlingarna därifrån. När dom då sen kommer hem är dom förtryckta och du behöver bara fylla i vissa saker. Använder man dom papprena så blir din ansökan avläst maskinellt, vilket förkortar din väntetid.

Användarvisningsbild
Philip

Inläggav Philip » 23 jul 2010 09:09

Fick också vänta riktigt länge på mitt körkortstillstånd (flera månader). Fick reda på att det var nån som hade hand om ärendet men när man ringde till det direktnumret så fick man bara höra en röst som sa att personen inte var tillgänglig, samma sak varje dag i en månad! Ringde sedan till vanliga kundtjänsttelefonen och fick prata med en annan person. Det visade sig att jag skulle blivit beviljad körkortstillståndet 4(!) dagar efter att papprerna kommmit in men hon som hade hand om ärendet hade slarvat med bifallet så jag inte fått det än!!! Fatta lack man blir när man missat massa tid på deras j^*vla slarv!! "Hoppas du kan ta igen tiden nu då" säger idioten jag snackar med då, inte ens ett ursäktande eller nåt! Vilka tomtar!

Mitt tips: Ring om och om igen och tjata till kundtjänst 0771-818181! Ring tidigt på morgonen (jag ringde vid 8.10 och behövde bara vänta ca 5 minuter). Kom ihåg att killen på kundtjänst sa att jag skulle blivit beviljad körkortstillstånd 4 dagar efter papprerna kommit in, så flera månader ska man ABSOLUT INTE behöva vänta!

/Philip

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 23 jul 2010 17:20

Jag är inte fövånad! Hur hade man tänkt att du skulle ta igen den tiden?. Ursäkter kan du inte räkna med från dessa myndigheter. Fick du ingen förklaring?. Men dom har ju "monopol" så dom behöver inte anstränga sig!. Du måste ju gå dit!. Hade det varit ett privat företag så hade de ganska snart försvunnit från markanden med en sådan kundpolicy!.
Lycka till!

Användarvisningsbild
MölleB

Inläggav MölleB » 22 nov 2010 11:38

Väntetiden för att ta kökort blivit längre och nu ska det kosta mera, jag har väntat på besked om körkortstillstånd i 3 månader nu.. dom har sagt det kan ta upp till 5... sen ska man boka tid för teori 2 månader väntetid, sen för att köra upp 1-2 månader,,,Absurd!

Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"