Miljövänlig körning
Att köra miljövänligt har blivit en stor del av uppkörningen. Hur kör man eco-driving och går alla bilar att köra miljövänligt. Vad har du för erfarenhet av miljövänlig körning. Dela gärna med dig här.
Re: Miljövänlig körning
Jag hade en körlektion på trafikskolan förra veckan det va min första körlektion. Har kört en del hemma så jag trodde att jag kunde växla och så. Kände mig som en nybörjare efter 1 timms körlektion. Miljövänligt ja!! Jag körde inte alls miljövänligt. Använde tydligen kopplingen för mycket och i onödan. Sen på trafikskolan så ville dom att jag skulle köra på 5:an mycket tidigare än vad jag brukar göra. Eller alla växlar skulle nog i tidigare. Gör jag så på bilen hemma så kommer jag nog aldrig mer få övningsköra med min pappa. Det kommer inte funka på vår bil.
Men miljövänligt som jag lärde mig på min första lektion skulle då vara att köra på HÖGA växlar och inte använda kopplingen så mycket.
Men miljövänligt som jag lärde mig på min första lektion skulle då vara att köra på HÖGA växlar och inte använda kopplingen så mycket.
Re: Miljövänlig körning
Kan nog kännas så Emil, som att man börjar om från början igen vad gäller växlingen. Hur man använder växlarna och kopplingen är juh en del av den miljövänliga körningen.
Många gör felet i början att dom använder kopplingen i "onödan" som tex över fartgupp. Sänker farten bromsar och trycker ner kopplingen, för att sen bara lyfta upp kopplingen igen och gasa efter fartguppet. Då kan man se det som onödigt att använda kopplingen, eftersom man inte växlar. Så fort man trycker ner kopplingen så drar bilen en massa bensin vilket inte är bra för miljön. Ett annat fel som många gör med kopplingen är fram mot en sväng. Många trycker ner kopplingen innan eller samtidigt som dom börjar bromsa och har sen kopplingen nere genom hela svängen.
Ska man göra det på rätt sätt så:
1 Börja med att i god tid släppa gasen fram mot en korsning.
2 Bromsa ner farten lite.
3 Tryck ner kopplingen och växla till den växeln du har tänkt att svänga på. Ha foten kvar med ett lätt tryck på bromsen.
4 Ta sakta upp kopplingen så du får motorbroms fram mot korsningen, hjälp till med fotbromsen om det behövs.
5 Sväng och ge gas ut ur kurvan.
Så klart så kan man köra alla bilar så miljövänligt som möjligt. Men det betyder inte att alla bilar går att köra på 5:an i 50 km/tim. Kör på så höga växlar som möjligt, men lyssna på bilen och motorvarvet. det är inte meningen att bilen ska "hoppa" fram. Tänk på att du kan hoppa över växlar också. Tex från 2-4 eller 3-5.
Ett tips om du tror att din pappa inte kommer att gilla din miljövänliga körning när du kör hemma, är att ta med honom på nästa körlektion.
Många gör felet i början att dom använder kopplingen i "onödan" som tex över fartgupp. Sänker farten bromsar och trycker ner kopplingen, för att sen bara lyfta upp kopplingen igen och gasa efter fartguppet. Då kan man se det som onödigt att använda kopplingen, eftersom man inte växlar. Så fort man trycker ner kopplingen så drar bilen en massa bensin vilket inte är bra för miljön. Ett annat fel som många gör med kopplingen är fram mot en sväng. Många trycker ner kopplingen innan eller samtidigt som dom börjar bromsa och har sen kopplingen nere genom hela svängen.
Ska man göra det på rätt sätt så:
1 Börja med att i god tid släppa gasen fram mot en korsning.
2 Bromsa ner farten lite.
3 Tryck ner kopplingen och växla till den växeln du har tänkt att svänga på. Ha foten kvar med ett lätt tryck på bromsen.
4 Ta sakta upp kopplingen så du får motorbroms fram mot korsningen, hjälp till med fotbromsen om det behövs.
5 Sväng och ge gas ut ur kurvan.
Så klart så kan man köra alla bilar så miljövänligt som möjligt. Men det betyder inte att alla bilar går att köra på 5:an i 50 km/tim. Kör på så höga växlar som möjligt, men lyssna på bilen och motorvarvet. det är inte meningen att bilen ska "hoppa" fram. Tänk på att du kan hoppa över växlar också. Tex från 2-4 eller 3-5.
Ett tips om du tror att din pappa inte kommer att gilla din miljövänliga körning när du kör hemma, är att ta med honom på nästa körlektion.
Re: Miljövänlig körning
Hej Anna! När jag läser det du skriver,så slår det mig,att du är ...trafiklärare!. Stämmer det?
Re: Miljövänlig körning
Jocke,
Jag har följt med en hel del i forumet och du verkar själv ha mycket bra trafikkunskaper och har gett väldigt många bra och utförliga svar här på körkortsforumet vilket jag är säker på uppskattas oehört av dom som besöker den här sidan. Jocke därav samma fråga till dig som du ställt till Anna, är du trafikskollärare själv?
Peter F
Jag har följt med en hel del i forumet och du verkar själv ha mycket bra trafikkunskaper och har gett väldigt många bra och utförliga svar här på körkortsforumet vilket jag är säker på uppskattas oehört av dom som besöker den här sidan. Jocke därav samma fråga till dig som du ställt till Anna, är du trafikskollärare själv?
Peter F
Re: Miljövänlig körning
Hej. Jag körde upp i torsdags och kuggade på miljövänlig körning. Han sa att jag stod på tomgång för länge. Jag är nästan säker på att jag inte stod med bilen på tomgång mer än 1 minut. Varför blev jag kuggad för det, och hur ska jag göra för att inte bli kuggad på det igen. Ska jag stänga av bilen hela tiden överallt i trafiken där jag måste stanna???
Hjälp / Karin
Hjälp / Karin
Re: Miljövänlig körning
Hej!. Surt naturligtvis!. I vilket sammanhang ansågs du ha stått för länge på tomgång? Var det enbart detta du kuggade på?.
Re: Miljövänlig körning
Tråkigt att höra att det inte gick så bra på uppkörningen.
I dom allra flesta kommuner i Sverige så finns det skyltar uppsatta om att det gäller förbud mot tomgångskörning över 1 minut. Det har du helt rätt i.
Men på uppkörningen kollar dom mer på att du försöker vara så miljövänlig som möjligt och att du tex inte låter bilen stå på tomgång i onödan.
Självklart så ska du inte behöva stänga av bilen så fort du gör ett kortare stopp men jag kan ta några exempel på när du bör stänka av bilen för att inte släppa ut onödiga avgaser.
Ett exempel skulle kunna vara under säkerhetskontrollen som du säkert fick inleda din uppkörning med. Tänk på att bara sätta på tändningen om du ska kolla lysen, tuta, vindrutetorkare osv .
Ett annat exempel kan vara om du kommer till en järnvägsövergång och bommarna är nere. Eller om dom på uppkörningen ber dig att stanna vid kanten för att ge dig instruktioner om något du ska göra. Då är det helt onödigt att låta bilen stå och gå på tomgång.
Lycka till nu på din kommande uppkörning.
I dom allra flesta kommuner i Sverige så finns det skyltar uppsatta om att det gäller förbud mot tomgångskörning över 1 minut. Det har du helt rätt i.
Men på uppkörningen kollar dom mer på att du försöker vara så miljövänlig som möjligt och att du tex inte låter bilen stå på tomgång i onödan.
Självklart så ska du inte behöva stänga av bilen så fort du gör ett kortare stopp men jag kan ta några exempel på när du bör stänka av bilen för att inte släppa ut onödiga avgaser.
Ett exempel skulle kunna vara under säkerhetskontrollen som du säkert fick inleda din uppkörning med. Tänk på att bara sätta på tändningen om du ska kolla lysen, tuta, vindrutetorkare osv .
Ett annat exempel kan vara om du kommer till en järnvägsövergång och bommarna är nere. Eller om dom på uppkörningen ber dig att stanna vid kanten för att ge dig instruktioner om något du ska göra. Då är det helt onödigt att låta bilen stå och gå på tomgång.
Lycka till nu på din kommande uppkörning.
Re: Miljövänlig körning
Kört upp igen och fick mitt körkort!!!! Jätte jätte tack för tipsen.
Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"