Körkort billigt!

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Daniel
Körkort billigt!

Inläggav Daniel » 09 mar 2010 10:58

Nu ska jag ge min tips för att få körkortet så billigt som möjligt, allt från start till körkortet.

Detta är obligatoriska kostnader:

Handledarutbildning (Utbildning)
Ca 350:-/person

Risketta (Utbildning)
Ca 600:-
Det är en kurs på 3h om olika risker i form av alkohol, trötthet, dålig sikt i kurvor i trafiken.

Risktvåan [Halkbanan] (Utbildning)
Kortfattat får lära sig inse att man kör för fort och hur man ska agera vid haltväglag.
Det är det lätt roligaste under körkorts övningarna.
Ca 1000-2000:-

Körprovet via Vägverket (prov)
700:-
Kostnad för lånebil
ca 400:-
Teoriprovet (prov)
220:-

(Utbildning) Tänk på att det är en utbildning och inte ett prov, dvs att man kan i princip inte misslyckas.
(Proven) Dessa är prov och man kan misslyckas, men är du väl förberedd kommer det inte bli något problem. Av den anledningen är att det är självklara och relativt enkla saker man ska göra.

Till att få det billigt:
Kör väldigt mycket hemma! Riktigt mycket!
Låna böcker och program för körkortsteori.
Läs igenom teorin flera gånger, här är det överinlärning som gäller.
Känner du att den privat handledare inte är bra, så då kan du gärna ta någon körlektion på skolan.
Om du går på körskola pressa körskolan lite så att de är medvetna om att du vill få det så billigt som möjligt.
Då slipper du att de säger "En extra lektion på detta moment".

Användarvisningsbild
Don

Re: Körkort billigt!

Inläggav Don » 09 mar 2010 11:10

Många intressanta tips!. Ett annat tips är,att ta någon lekt i början för att få kläm på hur och vad man skall öva!. Risken är annars,att man lär in felaktiga beteenden,som handledaren inte ser.men där en rutinerad trafiklärare som regel ser felen direkt!. Kör gärna ytterligare någon lekt för att "stämma av" dina kunskaper och färdigheter t ex stadskörning och landsvägskörning. Kanske en "avslipningslektion" före provet!. MEN då gäller det,att hitta en seriös skola,där läraren inte bara sitter och åker med och tycker det är lättförtjänta pengar!.

Användarvisningsbild
Anna...

Inläggav Anna... » 03 jun 2010 17:40

Mycket bra tips att ta någonlektion i början så man inte sitter och lär in fel. Det är lätt att lära in fel men svårt att vänja sig av med ovaner man haft en längre tid. Kom ihåg att det är väldigt bra att ta med sig sin handledare på körlektionerna på trafikskolan. Om handledaren har åkt med i baksätet så blir det mycket lättare att öva på rätt saker när man sen kommer hem och ska köra, vilket gör övningskörningen hemma mycket mer effektiv.

Användarvisningsbild
Ellinore

Inläggav Ellinore » 24 sep 2010 15:42

Jag kan bara säga att få körkort gör ett fint hål i plånboken.

jag fick betala för alla avgifter för att skaffa körkort runt 10-15 000 kronor. Visst det beror mycket på hur många körlektioner man behöver ta, men jag kan säga att det helt beror och hållet på från person till person.

Lycka till med körkortet!

Ellinore

Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"