Miljövänlig körning

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Anna...
Re: Miljövänlig körning

Inläggav Anna... » 29 jun 2010 09:14

Grattis Karin. Kör försiktigt nu i sommar trafiken. :)

Användarvisningsbild
Anna...

Inläggav Anna... » 09 aug 2010 10:24

Om du kör en bil med insprutning och släpper gasen så går bensinförbrukningen ner till 0. Om du då trycker ner kopplingen så ges signaler om att motorn ”dör” vilket gör att insprutningen skickar på mer bensin, och bensinförbrukningen går upp.
Om du däremot har en bil med förgasare så blir bensinförbrukningen den samma om du motorbromsar eller om du trycker ner kopplingen. Så svaret på din fråga är i så fall att om du kör en bil med insprutning så ökar alltid din bensinförbrukning om du trycker ner kopplingen istället för att motorbromsa.

Användarvisningsbild
Nasser

Inläggav Nasser » 19 nov 2010 09:59

Ok jag hade uppkörning idag och jag blev kuggad för ANDRA gången!
Jag körde tydligen inte miljövänligt enligt snubben.

Jag körde så att varvmätaren var mellan 1 och 2 hela tiden! Jag använde motorbromsen ofta och höll lite lägre hastighet än vad som krävdes typ 2-3 km mindre. Jag hoppade över växel och jag hade varvmätaren mellan 2 och 3 när jag skulle in på motorväg. Sen så klagade han på varför jag svängde si och så när det var bil på bägge sidor av den smala gatan och han hade sagt sväng vänster så jag tittar innerspegel, ytterspegel döda vinkeln ger blinkers sen innan sväng döda vinkeln igen .. han bara BROMSADE mig mitt i svängen :S jag hade fri väg!!!! Inga bilar kom .. han börja klaga varför jag svänger sådär att jag skulle först in till HÖGER sen svänga vänster vilket helt enligt mig var onödig. Det var i villaområde. Jag hade koll på högerregeln där också. Sen så går jag in på en stor cirkulationsplats och ska till HÖGER! Bilen är låångt bort i andra sidan av cirkulationsplatsen så bromsar han helt i onödan! Bilen skulle svänga VÄNSTER och var i vänster fält jag skulle HÖGER! Han hade vänster blinkers. Förstod mig inte på snubben riktigt. Jag gjorde exakt som min körlärare lärt mig men nähe man ska bli kuggad. VAD innebär ECO DRIVING! Är inte syftet använda motorbroms ofta och ha så låg varvtal som möjligt??? Jag har inte bilen på tomgång alls när jag stannar heller.

Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"