Uppkörning

Uppkörning

Tips inför uppkörningen (körprov, förarprov)

Något mycket viktigt att tänka på när du gör din uppkörning är att hålla koll i backspeglarna hela tiden. (Inte så att du inte ser var du kör, men håll koll.) Vid högersväng ska du till exempel först kolla mittspegel och sedan högerspegeln och sedan börja blinka.

Vid vänstersväng så gör du samma procedur fast du måste då kolla över axeln för att kolla den döda vinkeln. (Den vinkel som du inte ser i backspeglarna.) Detta är så viktigt att du kan mycket väl kugga på det.

Undvik rivstarter. Det tyder på dålig körvana och osäkerhet. Ta det istället väldigt försiktigt under de första starterna tills du har lärt dig bilen du kör med. Eftersom du troligen inte kommer att köra en bil du redan kört under uppkörningen så är det viktigt att du överhuvudtaget tar det väldigt lugnt i början så att du lär känna bilen.

Prata med besiktningsmannen under din uppkörning så att han vet att du klarar av att koncentrera dig på körningen samtidigt som du pratar med någon annan. Det är också bra att berätta varför man gör som man gör så att besiktningsmannen inte får för sig att du bara sitter och gissar.

Keep It Simple... även på uppkörningen

Försök att hålla antalet moment minimala. "Va?" - Jo du kan faktiskt göra det själv. Om du undviker att köra om en bil som kör långsamt så slipper du ett moment som du kan kugga på. Detta förutsätter så klart att besiktningsmannen själv inte ber dig köra om, då har du inget annat val.

Gör det helt enkelt så enkelt som möjligt för dig själv genom att undvika att göra svårare saker om det inte är absolut nödvändigt. Ditt mål är ju att bli godkänd på uppkörningen - något som är svårt nog utan att du själv gör det svårare för dig!

Håll avståndet och kör lugnt

Försök också att hålla ett ordentligt avstånd till bilar framför. Tre sekunder säger bilskolan men det finns inget som hindrar dig från att hålla ett större avstånd. Desto större avstånd - desto längre reaktionstid har du på dig.

Visst är det viktigt att du kör försiktigt och lugnt men du får inte heller vara för lugn. Om vägen är glest trafikerad och sikt samt väglag bra bör du hålla dig i närheten av hastighetsgränsen.

Kör inte alltför sakta eller försiktigt. Detta kan tyda på att du kanske inte är så duktig som du egentligen är. Besiktningsmannen vill veta att du kommer kunna anpassa dig till olika trafiksituationer och trafikflödet.

Tänk också på att köra så lite du kan på ettans växel. När du startar så kan du i de flesta fall lägga i tvåans växel redan efter en billängd.

Vad kollar de på en uppkörning?

Detta skiljer sig mycket från körning till körning men du kan vara säker på att de kollar hur du klarar av att hålla kontroll på bilen, hur du följer trafikreglerna och att du håller hastigheten. Försök att ta det lugnt och tänka på vad du har lärt dig och inte försöka visa dig duktig utan istället vara väldigt försiktig så att du till exempel inte kommer för fort och inte hinner se bilen som kommer från höger och som du borde ha väjt för.

Svårare moment under din uppkörning kan innefatta saker som att starta i backe, fickparkera eller att du ska backa runt ett hörn. Ibland slipper du att göra dessa saker men träna dem så att du är säker på dem så kan du vara säker på att inte se ut som ett frågetecken om du blir ombedd att göra något sådant.

Tänk på att besiktningsmannen vet att du är nervös. Besiktningsmannen har troligen varit med ett tag och sett det mesta. Om tillfälle uppstår passa på att prata några ord med besiktningsmannen innan du gör säkerhetskontrollen.